Overslaan en naar de inhoud gaan

Nieuwe denktank onderzoekt de gevolgen van AI voor het communicatievak

Nederlands initiatief Scriptorium Initiative wil communicatieprofessionals, technologen en denkers wereldwijd verbinden.
Monniken bezig met AI
© Beeld gemaakt met SoraChatGPT
Monniken bezig met AI
© Beeld gemaakt met SoraChatGPT

Een nieuwe denktank brengt senior communicatiemanagers, academische onderzoekers en technologische pioniers samen om te onderzoeken hoe AI niet alleen berichten en media verandert, maar ook de structuur van het menselijke communicatie en daarmee het communicatievak

Het initiatief draagt de naam Scriptorium Initiative, geïnspireerd op de historische scriptoria, waar monniken eeuwen geleden kennis verzamelden en bewaarden. De oprichters zijn Nanne Bos (chief communications en brand officer Aegon), Marc Cloosterman (merkexpert, bestuursadviseur en oud-ceo VIM Group) en Eric van Hall (oprichter en eigenaar van CopyRobin).

Bevattingsvermogen te boven

Volgens Nanne Bos zijn de implicaties voor corporate communicatie enorm. Systemen als Grok-3, GPT-4 en Claude Opus zijn in staat om informatie te interpreteren, genereren en verspreiden met snelheden en volumes die het menselijke bevattingsvermogen te boven gaan.

Bos: ‘Ik denk dat we nog geen begin van een idee hebben van wat er op ons afkomt. Communicatie en marketing zijn vakgebieden die er als eerste door worden geraakt omdat taal en beeld er zo’n belangrijke plaats in hebben.’

De missie van Scriptorium Initiative, een non-profitorganisatie, is om de ingrijpende transformatie door AI van menselijke communicatie te verkennen, te onderzoeken wat grote taalmodellen betekenen en te experimenteren met nieuwe tools, ideeën en verhalen. Bos: ‘We verbinden theorie en praktijk om organisaties, instellingen en individuen door deze historische transitie te begeleiden.’

Conferentie

Het initiatief heeft een eigen site en trapt dit najaar af met een tweedaagse conferentie in Amsterdam, in september. Dit evenement markeert volgens de intitiatiefnemers slechts het begin van een langdurige internationale samenwerking tussen professionals 'die nieuwsgierig, kritisch en betrokken zijn' bij de rol van AI in communicatie.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in