
Een nieuwe denktank brengt senior communicatiemanagers, academische onderzoekers en technologische pioniers samen om te onderzoeken hoe AI niet alleen berichten en media verandert, maar ook de structuur van het menselijke communicatie en daarmee het communicatievak
Het initiatief draagt de naam Scriptorium Initiative, geïnspireerd op de historische scriptoria, waar monniken eeuwen geleden kennis verzamelden en bewaarden. De oprichters zijn Nanne Bos (chief communications en brand officer Aegon), Marc Cloosterman (merkexpert, bestuursadviseur en oud-ceo VIM Group) en Eric van Hall (oprichter en eigenaar van CopyRobin).
Bevattingsvermogen te boven
Volgens Nanne Bos zijn de implicaties voor corporate communicatie enorm. Systemen als Grok-3, GPT-4 en Claude Opus zijn in staat om informatie te interpreteren, genereren en verspreiden met snelheden en volumes die het menselijke bevattingsvermogen te boven gaan.
Bos: ‘Ik denk dat we nog geen begin van een idee hebben van wat er op ons afkomt. Communicatie en marketing zijn vakgebieden die er als eerste door worden geraakt omdat taal en beeld er zo’n belangrijke plaats in hebben.’
De missie van Scriptorium Initiative, een non-profitorganisatie, is om de ingrijpende transformatie door AI van menselijke communicatie te verkennen, te onderzoeken wat grote taalmodellen betekenen en te experimenteren met nieuwe tools, ideeën en verhalen. Bos: ‘We verbinden theorie en praktijk om organisaties, instellingen en individuen door deze historische transitie te begeleiden.’
Conferentie
Het initiatief heeft een eigen site en trapt dit najaar af met een tweedaagse conferentie in Amsterdam, in september. Dit evenement markeert volgens de intitiatiefnemers slechts het begin van een langdurige internationale samenwerking tussen professionals 'die nieuwsgierig, kritisch en betrokken zijn' bij de rol van AI in communicatie.
Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee