Overslaan en naar de inhoud gaan

Rol sociale netwerken bij aankoopbesluiten gering

Opvallende conclusie in onderzoek van Fleishman-Hillard: sociale netwerken spelen vooralsnog geen rol van betekenis bij aankoopbeslissingen.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Voor Nederlandse consumenten is internet verreweg het meest invloedrijke medium voor het onderbouwen van aankoopbeslissingen. Sociale netwerken spelen hierin vooralsnog echter geen rol van betekenis. Dit blijkt uit onderzoek naar de invloed van internet op consumenten dat communicatiebureau Fleishman-Hillard jaarlijks internationaal uitvoert.

Dat sociale netwerken zoals Facebook nog geen belangrijke rol spelen bij consumentenbeslissingen is volgens het bureau overigens goed verklaarbaar. Sociale netwerken hebben vooral een ontspannings- en entertainmentfunctie waarbij merken hoogstens een faciliterende rol vervullen. "Met de toename van trends zoals social shopping waarbij sociale netwerken aanbevelingsfuncties zullen integreren, zal de invloed van sociale netwerken op besluitvormingsprocessen waarschijnlijk sterk stijgen", zegt David Wolff, associate director Digital bij Fleishman-Hillard Amsterdam.

Zoekmachines spelen wel een essentiële rol bij besluitvorming, vooral rondom luxe artikelen (consumenten-elektronica, reizen). Als mensen afgaan op advies van anderen, dan vertrouwen ze vooral op vrienden, familie en collega's. De meerderheid blijkt opinies van vreemden maar deels te vertrouwen. Wel wordt de bruikbaarheid een stuk hoger ingeschat. Daarop aansluitend is het vertrouwen in informatie afkomstig van gesponsorde of betaalde bloggers nihil.

Opvallend is dat consumenten over het algemeen weinig waarde hechten aan het traditionele 'zenden' van boodschappen door bedrijven via microblogs zoals Twitter. Het wordt pas relevant voor consumenten zelf als bedrijven rechtstreeks de conversatie met hen aangaan: dan wordt de inzet van dergelijke microblogs hoog gewaardeerd. Veel bedrijven lijken de kracht en mogelijkheden van dergelijke 1-op-1 communicatie nog te onderschatten.

Aan het onderzoek van Fleishman-Hillard hebben internationaal 4243 mensen meegedaan, onder wie 640 Nederlanders. Het is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar hoe consumenten het internet gebruiken en hoe het internet hun (sociale) leven en besluitvormingsprocessen beïnvloedt. uit het onderzoek.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in