Ondanks het feit dat de helft van de wereldbevolking vroeg of laat mee te maken krijgt met perimenopauze, blijft het thema vrijwel onbesproken. Ook in marketing- en reclameland. Vanaf vandaag komt daar verandering in. Met Fems On Fire, een nieuw reclamecollectief dat merken inspireert en activeert om de stilte te doorbreken.
Fems On Fire
Over de perimenopauze is weinig bekend. Zelfs bij artsen. Zo begint deze fase bijvoorbeeld al vanaf het 38e levensjaar -en dus niet pas rond je 50e- en ervaart bijna 80 procent van de vrouwen allerlei hormoongerelateerde klachten. Als ze naar de huisarts gaan krijgen ze vaak verkeerde diagnoses. Vandaar dat een groep vrouwelijke reclamemakers, marketingprofessionals en ervaringsdeskundigen de handen ineen heeft geslagen. Niet als nieuw reclamebureau, maar als open collectief. Het doel? Het taboe doorbreken en de perimenopauze op de kaart zetten door merken te activeren om samen dit verhaal te gaan vertellen.
Creativiteit als wapen in de strijd
'Vrouwen in deze fase willen geen medelijden of marketingpraatjes. Ze willen herkenning, eerlijkheid en slimme ideeën,' zegt initiatiefneemster Tanya Köhler. 'Wij gaan onze creativiteit en ervaring inzetten om merken op ideeën te brengen om het verhaal van de perimenopauze te vertellen op een manier die bij ze past. We ontwikkelen concepten en campagnes die vrouwen herkennen, raken en die dus echt werken. Dat hoeft zeker niet altijd serieus. We doorbreken het taboe waar kan juist met een knipoog. Dat begint bij onze eigen naam. Want als er al iets bekend is, dan zijn het de opvliegers. Fems On Fire is echter geen platform om vrouwen te informeren, maar een creatief collectief dat het vuurtje rondom dit thema wil aanwakkeren door middel van productontwikkeling, marketing- en reclamecampagnes.'
Eline Deutekom: 'Samen kunnen al deze merken een enorm bereik genereren. En dus echt het verschil maken in het leven van al deze vrouwen, die nu nog vaak nog geen idee hebben wat er met ze aan de hand is. En zeker niet de enige zijn.'
Wat je niet ziet, kun je niet normaliseren
'We geloven in de kracht van zichtbaarheid. Hoe vaker we de (peri)menopauze terugzien in commercials, billboards en gesprekken aan de keukentafel, hoe gewoner het wordt. Niet beladen of ongemakkelijk, maar gewoon als onderdeel van het leven. Want dat is het', zegt Kiona de Vries, medeoprichter van het 'vrouwenbureau' Calamity Jane, dat zij onlangs op Marktplaats zette.
Merken. Het is tijd.
Ilona van de Laarschot: 'Achter de schermen zijn we inmiddels in gesprek met diverse organisaties en worden de eerste campagnes ontwikkeld. We willen merken inspireren. Zó maak je van een niet zo sexy onderwerp een nieuwe kans om deze doelgroep aan je merk te verbinden. En kun je als merk echt iets betekenen. Daarnaast is het gewoon een hele slimme marketingzet om deze relevante kopersgroep te bereiken.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu