Dat zegt het Nederlands Uitgeversverbond (NUV). Het verbond onderschrijft de gedragscode wel, ‘want het is een goede zaak dat de consument weet waar hij bij deelname aan toe is’. Maar de minister heeft onvoldoende oog gehad voor de belangen van de printmedia, vindt het NUV.
Volgens de gedragscode mag voor promotionele kanspelen een maximale communicatiekostenvergoeding van 60 cent per gesprek worden gevraagd, terwijl voor de zogenaamde kleine promotionele kansspelen (met een maximaal prijzenpakket van totaal 4500 euro) slechts maximaal 39 cent per deelname aan kosten mag worden gerekend. Dit is volgens het NUV onzinnig.
’Het zijn juist de uitgevers van tijdschriften en dagbladen die vaak van dit soort kleine spellen aanbieden en bij spelletjes met een kleine prijs worden heus niet minder kosten gemaakt dan bij een spelletje met een hogere prijs’, aldus het verbond. ‘De code staat weliswaar toe om ook 60 cent aan communicatiekosten voor een klein spel te vragen, maar dan mag dat spel nog maar 13 trekkingen per jaar hebben en dat is dus ook weer geen oplossing voor de wekelijkse puzzel.’
De minister wil de code op 1 januari invoeren, terwijl de planning van tijdschriften maanden vooruit loopt. Het NUV pleit daarom in een brief aan de Tweede Kamer derhalve voor een invoeringstermijn tot tenminste 1 april 2006. Tot slot dringt het NUV aan op zelfregulering via de Reclame Code Commissie die in actie komt als consumenten klagen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu