Overslaan en naar de inhoud gaan

‘Minister gaat voorbij aan spelletjes in printmedia’

De minister heeft onvoldoende oog gehad voor de belangen van de printmedia bij zijn gedragscode promotionele kansspelen. De code heeft ook…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Dat zegt het Nederlands Uitgeversverbond (NUV). Het verbond onderschrijft de gedragscode wel, ‘want het is een goede zaak dat de consument weet waar hij bij deelname aan toe is’. Maar de minister heeft onvoldoende oog gehad voor de belangen van de printmedia, vindt het NUV.
Volgens de gedragscode mag voor promotionele kanspelen een maximale communicatiekostenvergoeding van 60 cent per gesprek worden gevraagd, terwijl voor de zogenaamde kleine promotionele kansspelen (met een maximaal prijzenpakket van totaal 4500 euro) slechts maximaal 39 cent per deelname aan kosten mag worden gerekend. Dit is volgens het NUV onzinnig.
’Het zijn juist de uitgevers van tijdschriften en dagbladen die vaak van dit soort kleine spellen aanbieden en bij spelletjes met een kleine prijs worden heus niet minder kosten gemaakt dan bij een spelletje met een hogere prijs’, aldus het verbond. ‘De code staat weliswaar toe om ook 60 cent aan communicatiekosten voor een klein spel te vragen, maar dan mag dat spel nog maar 13 trekkingen per jaar hebben en dat is dus ook weer geen oplossing voor de wekelijkse puzzel.’

De minister wil de code op 1 januari invoeren, terwijl de planning van tijdschriften maanden vooruit loopt. Het NUV pleit daarom in een brief aan de Tweede Kamer derhalve voor een invoeringstermijn tot tenminste 1 april 2006. Tot slot dringt het NUV aan op zelfregulering via de Reclame Code Commissie die in actie komt als consumenten klagen.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in