Overslaan en naar de inhoud gaan

Nationale Week Zonder Vlees met meer inhakende merken en vegakokende BN'ers

Vegaweek heeft vaste voet aan grond met vierde editie, en is voor veel merken een moment in het jaar voor nieuwe introducties en acties.
Beeld van vorig jaar toen KFC meedeed aan de week zonder vlees: 'Error 404, Chicken not found'
Beeld van vorig jaar toen KFC meedeed aan de week zonder vlees: 'Error 404, Chicken not found'
© Green Food Lab
Beeld van vorig jaar toen KFC meedeed aan de week zonder vlees: 'Error 404, Chicken not found'
Beeld van vorig jaar toen KFC meedeed aan de week zonder vlees: 'Error 404, Chicken not found'
© Green Food Lab

Om mensen te stimuleren minder vlees te eten, begint maandag de vierde Nationale Week Zonder Vlees. Dat is een initiatief van Isabel Boerdam, de vrouw die blogt als De hippe vegetariër en de schrijfster van de Vegabijbel en inmiddels ook de motor achter haar eigen en snel groeiende communicatieadviesbureau Green Food Lab.

related partner content for mobile comes here

Ook dit jaar springen er weer verscheidene partijen op in, zoals winkels, scholen, studentenverenigingen, overheidsinstanties en zelfs pompstations. En ook BN'ers werken mee.

Het team achter de week wil mensen niet alleen duidelijk maken wat de vleesproductie voor de planeet en voor de dieren betekent, maar ook hoe eenvoudig het kan zijn om het vlees te laten staan en toch lekker te eten.

2,4 miljoen mensen haken aan

Vorig jaar deden er volgens een representatieve steekproef van marktonderzoeker Blauw Research 2,4 miljoen mensen min of meer mee; zij zouden gemiddeld voor 4,7 dagen het vlees hebben laten staan. Er werd in die ene week ruim 200 procent meer vleesvervangers verkocht. En zelfs Kentucky Fried Chicken (KFC), het wereldwijde fastfoodrestaurant waar het draait om kippenvlees, liet zich met vegetarische alternatieven niet onbetuigd.

Deze keer doen supermarkten vleesvervangers in de aanbieding en introduceren ze nieuwe vegetarische producten (Albert Heijn heeft volgens de initiatiefnemers van de week vijftig nieuwe vegetarische producten in de winkel). Ekoplaza heeft gedurende de week geen vlees in de reclame.

Maxim Hartman in mannelijke vegakookshow

Producent Beyond Meat komt met een onlinequiz waarmee deelnemers kunnen uitvinden hoe zij persoonlijk lekker plantaardig kunnen eten, her en der worden plantaardige maaltijden weggegeven, BN'ers Maxim Hartman en Tim den Besten geven een 'stoere en mannelijke' vega-kookshow en er is ook nog een webinar voor de deelnemers aan de week.

De hoop is dat deelnemers het niet bij die ene week laten en blijvend geen of in ieder geval minder vlees tot zich nemen. "Want wanneer je als volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen 101 liter water, 79 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees", stelt de organisatie van de week. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in