In de jaren zestig ging de vrouwenbeweging flink tekeer tegen ‘vrouwonvriendelijke’ reclame. Die zou de vrouw op neerbuigende wijze afbeelden en haar reduceren tot sexy stoeipoes. Die klacht is de laatste jaren minder vaak te horen, terwijl er nog steeds volop commercials zijn die vrouwen als seksobject in beeld brengen.
De oorzaak: de jonge vrouwen van nu kijken anders tegen seks aan. Voor hen is seks ook power, een manier om jezelf te profileren. Adverteerders spelen daar graag op in. Gevolg: de seks vliegt je om de oren en de grenzen worden voortdurend opgerekt, wat jonge mensen een vertekend beeld kan geven en/of de indruk kan wekken dat seks iets volkomen vanzelfsprekends is. Brancheorganisaties zouden er goed aan doen afspraken te maken over de wijze waarop seks in reclame mag worden gebruikt.
Bron: Journal of Advertising Research

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu