Overslaan en naar de inhoud gaan

Appel Peer Banaan

In de Koningszaal van Artis werd Marjolijn Meynen van het Rijksmuseum gekozen tot communicatievrouw van het Jaar. Waarom eigenlijk?
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Appel, Peer Banaan. En de banaan won. Dat was het gevoel wat ik kreeg tijdens de jaarlijkse verkiezing van de communicatieman/vrouw van het jaar, georganiseerd door Logeion.

related partner content for mobile comes here

Drie prachtige cases passeerden de revue. Jack de Vries praatte ze aan elkaar.

Annette Klarenbeek vertelde over hoe ze onderdeel werd van het onderzoeksteam  voor de noord op Marianne Vaatstra. Aan de hand van de discours-analyse van tal van gesprekken met mensen uit de omgeving lukte het haar die thema&;s te bepalen die zouden kunnen gaan zorgen vor contact met de lokale gemeenschap. Ze bouwde daarmee voort op haar promotie-onderzoek. Uiteindelijk resulteerde dit in een communicatie-aanpak waardoor 92% van de benaderde mannen zich aanmeldden voor een DNA-test.

Martin Kersbergen van Dela vervolgde met zijn verhaal over de grensverleggende campagne Delavoorelkaar. De mooiste speeches over personen worden gehouden tijdens begrafenissen en crematies. Maar waarom wachten met iets moois zeggen als het ook vandaag kan? De campagne maakt saamhorigheid in Nederland zichtbaar en ontstijgt daarmee de producten en diensten. 

Marjolijn Meynen van het Rijksmuseum vertelde haar verhaal gehuld in een jurk met het beeld van een schilderij van Hondecoeter uit het museum. Hoe hecht kan je band zijn met het product waar je je voor in zet? Haar casus was er een van marketingcommunicatie en PR: het circus rond de opening de zichtbaarheid in de internationale media. Maar ook: het benoemen van kernwaarden en die tot in de haarvaten van de organisatie vertaald krijgen in concreet gedrag. Inmiddels zijn er al sinds de opening in april twee miljoen bezoekers aan het museum geteld.

Alle drie deze cases waren overtuigend inspirerend, accountable en innovatief (de drie criteria voor deze prijs). Hoe hieruit een keuze te maken? Voor mij was het duidelijk: deze prijs is zo generiek, dat je er altijd mensen ontevreden door maakt. Want vanuit het perspectief van de wetenschap was de case van Annette Klarenbeek de winnaar. En vanuit de het perspectief van corporate branding was de Dela-case een winnaar. En vanuit het perspectief van mediarelaties en misschien ook wel intrenal branding won het Rijksmuseum.

Mijn advies aan de organisatoren van dit waardevolle evenement: voer categorieen in. Want dan krijgen we meer mooie cases, meer blije gezichten en meer waardering voor de breedte van het communicatievak.

 

 

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in