Overslaan en naar de inhoud gaan

Consumentbond: verbod op reclame ongezonde voeding

De Consumentenbond vindt de overheid 'te soft' in de aanpak vanongezonde voeding. De bond verwacht weinig van een voorlichtingscampagne die…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Uit onderzoek, dat de Gezondheidsraad vorig jaar heeft gedaan, is gebleken dat 40 procentvan de Nederlanders te dik is. De raad was vooral verontrust over de sterke toename van te zwarepeuters en oudere kinderen. Door overdadig te eten en weinig te bewegen lijden steeds meermensen aan ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en darmkanker.

De Consumentenbond wil niet alleen "de constante verleiding' inperken door een verbod opreclame, die is gericht op kinderen. De bond eist ook een verbod op zogenaamdegezondheidsclaims, waarmee fabrikanten nu hun ongezonde producten aanprijzen.

Verder moeten producenten er meer op worden gewezen dat ze niet onnodig veel vet en suikerin hun artikelen stoppen. Daarnaast moeten supermarkten met hun aanbod en winkelindelingconsumenten meer verleiden tot een gezonde voedingskeuze.

Begin dit jaar lanceerde de Consumentenbond al een driekleurenstickersysteem om goed engezond voedsel (groen) eenvoudig van de dikmakers (rood) te kunnen onderscheiden. Volgens debond is dat nodig omdat consumenten nu de weg kwijt raken in de voedingsinformatie op deetiketten. (ANP)

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in