De bond eist hardere wettelijke maatregelen, zoals een verbod op reclame voorongezonde voedingsproducten die is gericht op kinderen.
Uit onderzoek, dat de Gezondheidsraad vorig jaar heeft gedaan, is gebleken dat 40 procentvan de Nederlanders te dik is. De raad was vooral verontrust over de sterke toename van te zwarepeuters en oudere kinderen. Door overdadig te eten en weinig te bewegen lijden steeds meermensen aan ziekten als diabetes, hart- en vaatziekten en darmkanker.
De Consumentenbond wil niet alleen "de constante verleiding' inperken door een verbod opreclame, die is gericht op kinderen. De bond eist ook een verbod op zogenaamdegezondheidsclaims, waarmee fabrikanten nu hun ongezonde producten aanprijzen.
Verder moeten producenten er meer op worden gewezen dat ze niet onnodig veel vet en suikerin hun artikelen stoppen. Daarnaast moeten supermarkten met hun aanbod en winkelindelingconsumenten meer verleiden tot een gezonde voedingskeuze.
Begin dit jaar lanceerde de Consumentenbond al een driekleurenstickersysteem om goed engezond voedsel (groen) eenvoudig van de dikmakers (rood) te kunnen onderscheiden. Volgens debond is dat nodig omdat consumenten nu de weg kwijt raken in de voedingsinformatie op deetiketten. (ANP)

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu