Overslaan en naar de inhoud gaan

Ook voortbestaan Reclame Code onzeker

Het voortbestaan van de Stichting Reclame Code is hoogst onzeker. Voorzitter Herman Bruggink heeft dat gisteren meegedeeld.
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

De stichting krijgt steeds moeizamer bijdragen los bij brancheorganisaties. ‘Een andere financiering was al langer nodig, maar het begint nu echt te kraken,’ aldus Bruggink. De stichting zegt ongeveer 0,9 miljoen euro per jaar nodig te hebben om het werk goed te doen. Een verzoek aan de overheid ligt niet voor de hand, vindt voorzitter Bruggink. ‘Als advertentiebranche doen we liever aan zelfregulering. Als de overheid zou meebetalen, wordt het al gauw wetgeving,’ verwacht Bruggink, die wel opmerkt dat zijn commissie de overheid veel juridische kosten bespaart. Bruggink heeft ondernemingsorganisatie VNO-NCW gevraagd mee te denken. Het streven is dat alle adverterende bedrijven een kleine contributie gaan betalen.

Felix Cohen, directeur van de Consumentenbond en tevens secretaris van de Stichting Reclame Code, stelt echter in Het Financieele Dagblad: ‘Er is één club die alle Nederlandse adverteerders kan vertegenwoordigen, dat is VNO-NCW. De ondernemersorganisatie heeft de mond vol over zelfregulering en voert waarden en normen hoog in het vaandel, maar geeft nu niet thuis.’ Cohen vreest een verruwing van de reclames als de Reclame Code Commissie verdwijnt. Deze behandelt jaarlijks ruim 2.000 klachten. Bij de stichting werken acht personeelsleden.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in