Vaak is onduidelijk wat de precieze samenstelling is van een product. foodwatch vindt dat de consument het recht heeft te weten wat er in zijn eten zit. Ook moeten wetgevers consumenten beschermen tegen schadelijke stoffen in producten. De nieuwe organisatie wil samen met de consument te strijde trekken voor ‘eerlijke en transparante informatie’ over voeding. “Mensen moeten zelf kunnen kiezen wat zij willen eten, deze keuze is niet aan de industrie,” aldus foodwatch.
Directeur van foodwatch Nederland is Greenpeace activist Bart van Opzeeland. De organisatie belooft verder te gaan dan bestaande organisaties. Van Opzeeland: “foodwatch is onafhankelijk en neemt geen blad voor de mond. Daarom is foodwatch in staat producenten transparant te laten communiceren over hun producten en maatregelen af te dwingen bij de overheid. Consumenten eisen duidelijkheid en foodwatch gaat daarbij helpen.”
foodwatch is in 2002 opgericht in Duitsland, waar de organisatie wordt gesteund door ruim 16.000 donateurs, zonder geld van overheden of bedrijven. De organisatie voerde in Duitsland onder meer campagne tegen de aanwezigheid van het kankerverwekkende acrylamide in chips. Sinds foodwatch dit publiekelijk aan de kaak heeft gesteld, zijn de concentraties acrylamide in Duitse chips drastisch verminderd, zo meldt de organisatie. foodwatch Nederland reicht zijn eerste pijlen op Bertolli’s pesto. Volgens een persbericht van de organisatie blijkt uit onderzoek dat ruim 50% van de ingrediënten van dit product niets te maken heeft met pesto. Bezoekers van www.foodwatch.nl kunnen online een klacht indienen.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu