De nieuwe naam markeert volgens bestuursvoorzitter Erik Hoekstra een terugkeer naar het echte Nederlandse uitgeefbedrijf. ‘Van Haarlem naar Manhattan en weer terug.’
Het voormalige VNU werd in 2006 overgenomen door een groep durfinvesteerders, die de leverancier van marketinginformatie van de beurs haalde. Het consortium verkocht vervolgens de Europese tijdschriften aan investeringsmaatschappij 3i. VNU ging verder onder de naam The Nielsen Company, waarmee het een volledig Amerikaans bedrijf werd. Enkele jaren geleden was het hoofdkantoor al verhuisd van Haarlem naar New York.
Hoekstra wil sterker gaan inzetten op de verspreiding via internet. Nu wordt 30 procent van de omzet van het bedrijf via activiteiten op internet behaald. In 2009 moet de verdeling tussen online en print gelijk zijn.
Moederbedrijf The Nielsen Company wilde zijn oude naam VNU in eerste instantie niet overdragen aan 3i. De naam VNU mocht uiteindelijk toch worden gevoerd. ‘Gelukkig, want VNU heeft een sterke merkwaarde. Het duurt wel een paar maanden om een nieuwe naam goed uit te leggen aan onze klanten (ANP).’

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu