Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek naar gebruik online sociale netwerken: marketeers zijn nog te voorzichtig

MarketResponse deed onderzoek naar het gebruik van online sociale netwerken. De uitkomst: ze worden gebruikt door consumenten, maar nog…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

MarketResponse presenteerde de cijfers afgelopen week op een bijeenkomst in Leusden. Het onderzoek vond plaats in april en mei 2007 onder 2.346 consumenten (via de telefoon) en een online vervolg onderzoek (492 respondenten). Hun leeftijd ligt tussen de 15 en 45 jaar.

De bekendheid van de sociale netwerken is hoog: 62 procent van de ondervraagden kent ze. 32 procent van de respondenten bezoekt ze ook.

Wat is dan de typische gebruiker?

Hij (er zitten meer mannen dan vrouwen) is tussen de 16 en 35 jaar. Woont in een huurhuis in de Randstad of een ander stedelijk gebied. Hoger opgeleid, maar het inkomen is onder modaal. Hij/zij zit meer dan 1,5 uur per dag op internet en dat zeven dagen per week. Gemiddeld wordt eenvijfde van de internettijd op een online sociaal netwerk besteed.

De waarheid wordt niet altijd gesproken: één op de vijf mannen liegt over zijn geslacht en bij vrouwen is dat één op de tien. Eén op de vier mannen liegt over zijn leeftijd. Eén op de 11 vrouwen doet dat ook.

Vrouwen profileren zich echter weer sterker dan mannen. Ze geven meer persoonlijke informatie en doen meer met foto’s.

Hyves is de bekendste social network site met 97 procent bekendheid bij de respondenten. Het gebruik ligt op 81 procent onder de onderzochte groep. MySpace komt niet verder dan een bekendheid van 62 procent en 39 procent gebruik. SecondLife is iets minder bekend: 58 procent. Maar scoort qua gebruik erg laag: 12 procent is er maar geweest. LinkedIn is echt voor professionals: 9 procent kent het en 7 procent gebruikt het. De contact/dating sites worden door de helft gekend, en door 20 procent gebruikt.

MarketResponse vroeg ook aan de respondenten of ze een rol zien weggelegd voor bedrijven op de online sociale communities. 53 procent is behoorlijk positief over reclame en promotie op de sites. 29 procent ziet het niet zitten.

De bezoekers van de communities waarderen bedrijven overigens niet hoger op ‘visie’, ‘innovatie’ en ‘algemene exposure’ wanneer ze activiteiten ondernemen op communities.

Bart Götte van MarketResponse leidde het onderzoek: ‘Met dit onderzoek zetten we een misvatting recht. In veel media worden gebruikers van deze communities neergezet als ‘niet sociaal’, maar dat zijn ze dus wel. Ze zijn waarschijnlijk nog veel socialer dan niet-gebruikers. Ze zijn behoorlijk actief op dit gebied en sporten bijvoorbeeld ook meer dan gemiddeld.’

Na de presentatie van de cijfers had MarketResponse een vijftal demo’s georganiseerd om aan de bezoekers (veel marketeers) te laten zien wat er op SecondLife, Hyves etc. gebeurt.

Götte: 'Ik was verbaasd dat de meeste bezoekers een site als Hyves voor het eerst zagen. Het experimenteergedrag van de marketeers is toch laag. Te laag, zou ik durven zeggen'.

Hij komt tot de conclusie dat iedereen nog veel te leren heeft. 'En dat de meeste marketeers nog geen idee hebben hoe ze moeten omgaan met deze ontwikkelingen. Ik geef ze het advies dat ze het toch zelf maar eens moeten proberen. Meld je aan bij Hyves en kijk er eens rond. Geef het niet meteen op. SecondLife is gehyped, maar zit echt voor in de productlife cyclus. Het moet zich nog verder ontwikkelen. Monitor wat er op die sites gebeurt en reageer niet te snel als je merk in het geding is. Er is nog veel te leren, maar doe dat dan ook. Ik constateer dat veel marketeers denken dat zij de eigenaar van een merk zijn, maar het is toch echt van de gebruikers. Stap dan ook af van dat alles-controlerende gedrag. Participeer!'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in