Overslaan en naar de inhoud gaan

Breed assortiment en distributiekanaal beter dan een advertentie

Niet advertenties en kortingen bepalen op de lange termijn het succes van een merk, maar het assortiment en de distributie ervan. Merken…
Miniatuurvoorbeeld
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Marketeers doen er volgens hem dus goed aan hun distributiekanalen te verbreden. Nieuwe merken moeten door fabrikanten worden ontwikkeld en bestaande moeten worden onderhouden, wat een doordachte planning en een langetermijnstrategie vereist. Zij moeten tastbare en niet-tastbare merkprestaties zien te managen met de klassieke marketingmix - prijs, promotie, product en plaats.

Maar omdat markten uitbreiden en de concurrentie groeit, hebben merken toenemende marketingondersteuning nodig om hun positie te bereiken en te behouden. Dat kost geld, maar onduidelijk is welk effect precies een bepaalde financiële impuls voor adverteren, promotie, distributie en productactiviteiten op de lange termijn heeft.

Ataman bestudeerde hiervoor vijf jaar lang wekelijkse data en stopte de prestaties van 295 merken in 254 verschillende productcategorieën in geavanceerde modellen.Uit zijn analyse blijkt dat nieuwe merken door kortingen sneller kunnen groeien, maar dat dit instrument ertoe leidt dat het merk op de langere termijn een lager marktpotentieel krijgt. Adverteren vergroot het marktpotentieel van een nieuw merk en vergemakkelijkt een snellere groei. Maar adverteren van een gevestigd merk heeft nauwelijks effect op de basisomzet.
Folders, displays en andere communicatiemiddelen in de winkel vergroten niet alleen de omzet op korte termijn maar ook het marktpotentieel voor nieuwe merken.

Ataman constateert dat de breedte en de samenstelling van het assortiment van cruciaal belang zijn voor de prestatie van merken. Nieuwe merken met een breder assortiment verkrijgen hogere verkopen en bereiken dit sneller dan merken die minder alternatieven aanbieden.
De samenstelling binnen het assortiment- de variëteit die merken helpt te onderscheiden van andere merken- verhoogt de basisomzet van gevestigde merken.

Aanwezigheid cruciaal
Tot slot zijn ook het aantal winkels waar het product wordt verkocht en het aandeel van een product in een winkel cruciaal voor de merkprestatie van nieuwe en bestaande merken. Het effect van het aantal verkopende winkels op de merkprestatie (van nieuwe merken) is groter dan de effecten van alle andere marketinginstrumenten samen. Geen ander instrument is zo bepalend voor de groeisnelheid van een merk dan de omvang van het aantal winkels, dat bovendien ook nog eens de efficiëntie van andere marketinginstrumenten vergroot.

Daar staat tegenover dat op lange termijn de basisomzet (van een groot merk) door een groeiend aantal winkels niet verder zal toenemen: op een gegeven moment worden ook de kleinere winkels bevoorraad en daar is de omzet nu eenmaal laag. Uit Atamans analyses volgt dan ook een verrassende checklist voor marketeers: begin met het verbreden van het distributiekanaal en het assortiment. Op het moment dat een merk volledig is ge-distribueerd en dus in alle winkels verkrijgbaar is, kunnen andere marketinginstrumenten (zoals adverteren) worden ingezet om verdere groei te realiseren.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in