Europees avontuur Free Record Shop mislukt

De Free Record Shop geeft zijn Europese ambities op. De internationale expansie is geflopt.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat zegt bestuursvoorzitter Hans Breukhoven. In stilte deed Breukhoven 66 filialen in Scandinavië (Noorwegen en Finland) van de hand. ‘Daarmee is mijn buitenlandstrategie inderdaad 100 procent mislukt’, erkent Breukhoven in een vraaggesprek met het vakblad Entertainment Business.

De Free Record Shop opende in 1994 zijn eerste winkel in Noorwegen, in Finland zette de keten vier jaar later voet aan wal. ‘In Finland hebben we alleen maar lopen tobben’, zegt Breukhoven. ‘In zeven jaar hebben we vijf directeuren gehad. We hebben alles fout gedaan wat we fout hadden kunnen doen.’

De cd- en dvd-keten wil zich nu richten op verdere expansie in Nederland, België en Luxemburg. Onder de holding vallen ook de merken Van Leest (muziek, video en games), Game Mania (computerspellen) en de Benelux-filialen van de Build-A-Bear Workshop (vier speelgoedwinkels in Nederland en België).

Breukhoven wil wel af van de naam Free Record Shop, omdat die achterhaald is. ‘Vrije platenwinkel: waar heb je het in godsnaam over? Dat slaat nergens op.’ De keten haalt nog maar 20 tot 25 procent van zijn inkomsten uit muziek, terwijl dvd (film- en tv-series) 30 procent van de omzet bepaalt. De rest is afkomstig van games. Voorlopig blijft naam Free Record Shop op de gevels staan. Uit onderzoek, zegt Breukhoven, blijkt dat de naamsbekendheid van de keten bijna 100 procent is.

Bron: Elsevier retail.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie