Youtube Shorts: What’s in it voor merken?

Waarom merken nu moeten starten met hét antwoord van Youtube op TikTok en Instagram Reels [Deel 1/2].

Youtube Shorts: What’s in it voor merken?

Door Peter Minkjan, Nienke Harsta, en Yara Mureau

Youtube heeft onlangs een nieuwe functie in Nederland geïntroduceerd: Youtube Shorts. Dit zijn korte verticale video’s van maximaal 60 seconden die nu een eigen plek op het platform hebben. Door velen getypeerd als hét antwoord van Youtube op de stijgende populariteit van TikTok en Instagram Reels. De nieuwe feature wordt zelfs bestempeld als de grootste kans voor Youtube-creators in jaren. Wat heeft Shorts merken te bieden?

Advertentie
advertisement
Shorts, een introductie

Het verschil met Youtube

Met de komst van Youtube in 2005, werd het platform vooral populair vanwege de korte, virale video’s. Met Youtube Shorts lijkt het er sterk op dat het platform, naast het pushen van lange en kwalitatieve video’s, gebruikers ook wil voorzien van de gevraagde korte content.

Het idee van shorts is dat de boodschap binnen maximaal één minuut overgebracht moet worden op een gewenste doelgroep. Zodra de kijker de Shorts-sectie opent, komt hij of zij in een ‘loop’ terecht waar honderden Shorts achter elkaar worden aanbevolen. Dit is ook direct het verschil met normale video’s, die met name worden aanbevolen via andere video’s of de homepagina van het platform of veel verkeer genereren via Youtube en Google Search. Dit is terug te vinden in de Analytics van een kanaal.

Shorts: views en uploads
Shorts: views en uploads

Shorts in cijfers 

Momenteel is de vraag naar Shorts groter dan het aanbod. Dit biedt kansen voor makers, merken en mediabedrijven. Vooralsnog zijn het voornamelijk de individuele makers die zich hebben gestort op het ontwikkelen van Shorts en daarmee een voorsprong hebben op merken en mediabedrijven die later inspringen. (Tubular Labs, 2021)

Populariteit in Nederland 

De populariteit van Shorts in Nederland is te vergelijken met het internationale beeld. Shorts geupload door Nederlandse creators genereerden in totaal 20 miljoen views in het afgelopen jaar en dit aantal stijgt sterk. Momenteel wordt 83% van de shorts geupload door influencers. Samen halen zij 71% van de totale weergaven op Shorts binnen.

Merken daarentegen uploaden slechts 8% van het totaal aantal Shorts, toch halen zij daarmee 22% van de weergaven binnen. Merken halen dus met aanzienlijk minder uploads een groter deel van de weergaven binnen. Tubular Labs, 2021 

Shorts: data
Shorts: data

De populairste Nederlandse Shorts-creators 

De toplijst van Shorts wordt voornamelijk gedomineerd door creators. Cross Jumps, SuperSociaal en Dylan Haegens Shorts zijn de populairste Nederlandse creators. Zij genereren alle drie meer dan drie miljoen views. De populairste Short van Nederlandse bodem is Lamborghini vs Tesla 🙃 van Dylan Haegens. Deze video staat op meer dan 420.000 views. 

Nederlandse Shorts top 10
Nederlandse Shorts top 10

Nederlandse Shorts top 10

In de Nederlandse Shorts top 10 Nederlandse Shorts creators staat tot op heden geen merken en ook populaire uitgevers ontbreken nu nog in het overzicht. Opvallend is de aanwezigheid van ‘Schildersbedrijf Edens’: deze winterschilder uit Apeldoorn zet Youtube al jaren succesvol in voor zijn bedrijf. Sinds enkele maanden deelt het bedrijf korte schildertips op Shorts.

Hiermee bewijst Edens dat een klein bedrijf succesvol gebruik kan maken van de nieuwe feature. De winterschilder biedt goed scorende ‘help content’ aan en promoot daarnaast slim langere content die al op het kanaal beschikbaar is. Sommige van de korte video’s zijn bijna 100.000 keer bekeken en het kanaal heeft ondertussen meer dan 53.000 abonnees, een aantal dat door Shorts blijft stijgen. 

LAMBORGHINI vs TESLA

Voor- en nadelen van Youtube Shorts

Wat maakt Shorts interessant voor merken? Allereerst is er nu nog sprake van een ‘first mover advantage’. De feature wordt door Youtube flink gepusht en het gebruikersaantal neemt toe (views op Shorts stijgen significant meer dan views op normale video’s) terwijl het aanbod nog beperkt is, dat biedt dus kansen voor merken.

Extra views en abonnees 

Youtube Shorts zorgt voor veel extra bereik. Bereik in views, maar vooral in abonnees. Zo genereert een van onze klanten zo’n 1.500 nieuwe abonnees (!) op een gemiddelde Short. Daarbij ranken de Shorts voor diezelfde klant in de top drie best presterende video’s van de afgelopen 48 uur.  

Gebrek aan monetization 

Een nadeel is het gebrek aan ‘monetization’. Het is nog te vroeg om geld te verdienen met Shorts middels advertenties. Enkel als een Short wordt afgespeeld op desktop worden er voorafgaand aan de video advertenties getoond. Op mobiel verschijnen voorafgaand en tussen de Shorts ook nog geen ads. Omdat meer dan 95% van de views op mobiel wordt gegenereerd is de opbrengst dus bijzonder laag te noemen.

Grote kans dat Youtube dit in de komende maanden verandert, maar nu is er met Shorts nog weinig geld te verdienen. In andere landen biedt Youtube middels het Shorts Fund financiële compensatie aan creators om hen te belonen voor het creëren van Shorts. Of, en wanneer, een dergelijk promotiefonds beschikbaar komt in Nederland is nog onbekend.

Aanlooptijd

Pas na na het plaatsen van meerdere Youtube Shorts wordt het kanaal opgepikt door het algoritme om het actief aan te bevelen in de Shorts Feed. Door deze -korte- aanlooptijd is het resultaat van shorts niet direct te meten. 

Peter Minkjan, Nienke Harsta, en Yara Mureau zijn werkzaam bij Team5pm

Plaats als eerste een reactie

Advertentie