Denk voert campagne tegen ‘de media’

‘Trap er niet in’, zeggen Kuzu, Öztürk, Azarkan en Simons in een opvallend filmpje

Denk-Kamerleden Tunahan Kuzu en Selçuk Öztürk zochten al vaker de confrontatie met de media. Dit keer treden ze op samen met hun nieuwe aanwinsten Farid Azarkan en Sylvana Simons. Zittend op hoge krukken en begeleid door onheilspellende muziek doen de vier hun ideeën over ‘de media’ uit de doeken, in een filmpje getiteld ‘De media willen niet dat je dit ziet’.

De media zijn na de drie machten van Montesquieu de vierde macht, zo legt Kuzu uit. Zij handelen als poortwachters van de gevestigde orde en bepalen daardoor voor een groot deel wat jij en ik als waarheid voorgeschoteld krijgen, vervolgt Sylvana Simons. ‘Dat heeft verstrekkende gevolgen.’

Drietrapsraket

Er wordt volgens de Denk-leden gebruik gemaakt van een drietrapsraket. De journalist gedraagt zich als een rechercheur en gaat graven in iemands verleden, ‘om daar de verdenking mee te laden’, legt Farid Azarkan uit. Hij zou daarna ook voor OM en voor rechter spelen, door de ‘strafeis’ te bepalen en uiteindelijk een ‘vonnis te vellen’ over iemand, en hem daarmee ‘monddood te maken’.

‘Wij geloven erin dat jij wijs en verstandig genoeg bent om door dit spel heen te prikken’, besluit Kuzu. De boodschap: ‘Trap er dus niet in.’

Ongenuanceerd

Algemeen secretaris van de Nederlandse Vereniging van Journalisten Thomas Bruning noemt het filmpje van Denk een gemiste kans, omdat hij denkt dat de achterliggende boodschap van de partij is dat media meer zouden moeten doen met diversiteit. ‘Dat is op zichzelf best een opportune boodschap.’ Maar dat valt volgens de secretaris ‘volstrekt in het water door de ongenuanceerde beschouwing die ze in het filmpje te berde brengen.’

‘Hiermee doe je de luxe van zo’n pluriform medialandschap in Nederland en de Nederlandse journalistiek absoluut tekort. Dat is wereldwijd in maar weinig landen zo goed geregeld.’

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie