Dit is de nieuwe, frisse visuele stijl van Ahold Delhaize

De nieuwe huisstijl van Ahold Delhaize is communicatiever dan de oude van Ahold en Delhaize.

Ahold en Delhaize hadden corporate stijlen die pasten bij houdstermaatschappijen: zakelijk, correct, formeel en afstandelijk en vooral bedoeld om met investeerder en aandeelhouders te communiceren. Met de nieuwe huisstijl kiest Ahold Delhaize heel duidelijk voor een nieuwe koers.

FutureBrand
De nieuwe huisstijl werd in samenwerking met ontworpen en doorontwikkeld. Dat gebeurde in nauwe samenspraak met ontwerpers van de eigen organisatie. De website werd ontwikkeld met .

Toch jammer dat een organisatie die zo sterk verwijst naar haar verleden, waarden en geografische ligging er niet voor gekozen heeft gebruik te maken van de creatieve kwaliteit van haar eigen thuisbasis. Kwaliteit genoeg, zou je zeggen.

Hint naar het verleden
Het nieuwe logo is een sterke verwijzing naar het verleden. Zie ook . Ik begrijp die keus voor het verleden, maar vind het ook jammer. In die kern van de visuele identiteit kun je een sterk statement kwijt over hoe je de toekomst ziet. Een statement ook dat de interne organisatie richting geeft.

Logo
Het nieuwe logo is onmiskenbaar veel frisser, opener en toegankelijker dan de oude logo’s waren. Maar het lijkt ook een beetje een compromis. Het is een leeuw, maar zonder de kracht die een leeuw kan hebben. De vorm van het geheel heeft ook wat weg van het schild dat hoort bij het predikaat &;hofleverancier&;. En de lijnen lijken te verwijzen naar de oude vorm van het Ahold logo.

Dat had wel wat strakker en sterker ontworpen kunnen worden. Maar dat begint natuurlijk met scherpe keuzes over de inhoud van het logo.

Visuele identiteit
De visuele identiteit in zijn geheel en de sfeer van communiceren gaan veel meer dan het logo over de toekomst. De film die Ahold Delhaize vandaag publiceerde belooft haar klanten een toekomst met nieuwe innovatieve manieren van boodschappen doen, producten die verser en gezonder zijn en die voor iedereen toegankelijk zijn en een sterke verbondenheid met plaatselijke gemeenschappen.

Communicatie
De is een verademing ten opzichte van de sites van Ahold en Delhaize die gisteren nog online stonden. Leken de oude websites vooral op aandeelhouders gericht, de nieuwe website spreekt een breder publiek aan.



Duurzame toekomst
Met het veelvuldig gebruik van vele tinten groen en de beloftes in de corporate film lijkt Ahold Delhaize voor een duurzame toekomst te kiezen. Of het logo ook zo duurzaam is, moet nog blijken. Ik vrees dat het beeldmerk vrij snel wat gedateerd zal ogen. Maar goed, de organisatie staat dan alweer een tijdje. Misschien is dat een mooi moment om alle compromissen overboord te gooien en wél voor een stevig statement te gaan. Misschien zelfs met een Nederlands of Belgisch bureau?

---

* Ahold Delhaize heeft opnieuw een aanvraag moeten doen voor het predikaat ‘Koninklijke’. Zoals al uit het logo blijkt, is dat gehonoreerd.  

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie