Lichtkunst staat centraal in filmische campagne van e-bikemerk Haibike

Eyeforce: 'Een op maat gemaakte lichtinstallatie moet de video mysterieus dynamisch maken, voorbij het denkbare.'

Lichtkunst staat centraal in filmische campagne van e-bikemerk Haibike
Eyeforce

Ebike-merk Haibike lanceert een nieuwe campagne voor de ALLMTN Special Edition-fiets. De campagne is ontwikkeld door Dept in samenwerking met filmproductie bureau Eyeforce. Het filmproductie bureau zegt dat het regisseur Jerom Fischer was die het concept van de video pitchte en de briefing voor de campagne doorvertaalde naar een visueel samenspel tussen de natuur, de e-mountainbike en een driehoekige tunnel van licht. 

Advertentie
advertisement
Lichtkunst staat centraal in filmische campagne van e-bikemerk Haibike
Lichtkunst staat centraal in filmische campagne van e-bikemerk Haibike Foto's: Cas Kerssens

Abstracte animaties

Eyeforce vertelt dat er in samenwerking met Lumus Instruments een op maat gemaakte driehoekige lichtinstallatie ontworpen is, die gebaseerd zou zijn op het logo van het eMTB-merk, die de eyecatcher is van de film. Eyeforce: ‘Het is een verlichte tunnel bestaande uit 10 driehoeken met 3 x 3 meter krachtige ledstrips, met verlichting aan zowel de binnen- als buitenkant. Iedere pixel van de lichtinstallatie kon afzonderlijk aangestuurd worden waardoor er naast hele eenvoudige vormen ook bijzonder abstracte animaties konden ontstaan.’

Lichtkunst staat centraal in filmische campagne van e-bikemerk Haibike
Lichtkunst staat centraal in filmische campagne van e-bikemerk Haibike Foto: Cas Kerssens

Moutainbike-gevoel benadrukken

Volgens het productiebureau wordt zo’n lichtinstallatie meestal binnen in een donkere studio neergezet. ‘Maar het Haibike project had ‘iets extra's’ nodig, iets wat het mountainbike-gevoel op een Haibike nog meer benadrukte. Fischer koos er daarom voor om de installatie in het bos neer te zetten’ 

The making of-video

Behind the scenes - making of

'het effect van 'iets extra’s'

Fischer legt uit wat het effect was van ‘iets extra’s’: ‘Stel je een donker bos voor. Ergens in de verte, tussen de bomen, zien we een vreemd, blauw licht. Als we dichterbij komen, zien we de geometrische vormen van 10 heldere driehoeken net iets boven de bosbodem zweven. Het licht verlicht de bomen, de takken en de bladeren eromheen. Bekijk de film, het is een mysterieuze scène geworden.’

Het resultaat: De Haibike-commercial

Lichtkunst staat centraal in filmische campagne van e-bikemerk Haibike

Licht verbindt

De regisseur van Eyeforce vertelt dat het licht ervoor zorgt dat er een verbinding met de natuur, maar ook een verbinding met het parcours en de fiets-sport zelf ontstaat. ‘De krachtige en dynamische shots worden afgewisseld met abstracte beelden van de installatie en het product, de e-mountainbike. We hebben hiervoor samengewerkt met de Dutch Drone Gods die het mogelijk maakten om met de camera naast de fietser te blijven tijdens tijdens de shoot en om deze zelfs door de lichttunnel heen te laten vliegen.’ 

Lees ook:

 

Credits:

Client: Haibike

Agency: Dept (Manuel Di Tolve, Dennis Gijsbers)

Production: Eyeforce

Director: Jerom Fischer

D.O.P.: Pieter Colombijn

Executive producer: Cathalijn van Hattem

Project Manager: Egon Feiner

Producer: Kim English

Assistant Producer: Elia Mitalas

1st Assistant Camera: Ab Gulten

Light installation by Lumus Instruments: Julius Oosting, Timo Lejeune, Timothy Hendricks

Gaffer: Denny Schoute

Best boy: Erwin Smit

Drone operator: Ralph Hogenbirk

Drone operator: Rene Sebastian

Photographer: Jarno Schurgers

BTS photographer: Cas Kerssens

Location Manager: Martijn Harms

Plaats als eerste een reactie

Advertentie