Lidl steekt Aldi naar kroon

Er zijn weinig retailers die zo hard groeien als Lidl. De Duitse discounter begon ooit met het imiteren van Aldi, maar streeft nu zijn voorbeeld op tal van fronten na.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door buitenstaanders worden ze vaak op één hoop gegooid. Maar er zijn tussen Lidl en Aldi wel degelijk verschillen. Zo verkoopt Lidl ook merkartikelen, zijn de winkels over het algemeen wat ruimer en schuwt Lidl het niet om zich ook op duurdere A-locaties te vestigen. En terwijl Aldi nog beperkte openingstijden hanteert, gaat Lidl in de meeste landen gewoon mee met de trend om steeds vaker en langer open te zijn. Dat Lidl desondanks in prijs-kwaliteitsverhouding niet bij Aldi achterblijft, komt mede omdat Lidl zijn personeel slechter betaalt en omdat de leveranciers de duimschroeven aangedraaid krijgen.

Het succesverhaal van Lidl begint op de kop af dertig jaar geleden, toen Dieter Schwartz in het Duitse Ludwigshafen zijn eerste Lidl-supermarkt opende. Naar het voorbeeld van Aldi mikte Schwarz op een combinatie van lage prijzen, producten van goede kwaliteit en minimale service. Het sloeg aan en binnen vijf jaar had Schwartz al zo’n dertig filialen. Sindsdien is het concern danig uitgebouwd, en is Lidl buiten Duitsland Aldi al in grootte voorbijgestreefd. Voor oprichter Schwartz, die nauwelijks in de publiciteit komt, lijkt het inhalen van Aldi zo ongeveer zijn belangrijkste levensdoel.

< SIZE=1>Bron: Manager Magazin<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie