Waarom de ALS Ice Bucket Challenge een ongekend succes werd

Dat de ALS Ice Bucket Challenge geen uitleg meer behoeft, zegt genoeg over het succes ervan. Maar waar zit hem dat in?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Inmiddels zag de ALS Association al bijna 95 miljoen dollar aan donaties op hun rekening gestort worden. Maar wat verklaart  nou het succes achter deze wereldwijde challenge? Rik Spruijt, online jongerenexpert bij YoungWorks, zet de zes belangrijkste factoren op een rij. 

door Rick Spruijt

 

Awareness rond een thema of merk genereren middels een online activatie; iedereen heeft de afgelopen jaren wel een dergelijke campagne op z’n Twitter of Facebook voorbij zien komen. Het bereik en de impact van de Ice Bucket Challenge is echter uitzonderlijk en gaat veel verder dan bijvoorbeeld een week trending topic zijn op Twitter. Wat maakt deze activitatie nou zo succesvol?

1. Likability: hoge funfactor

Planking, Balconing, de Harlem Shake, de Fire Challenge: het zijn slechts enkele voorbeelden waar je net als bij de Ice Bucket Challenge uitgedaagd wordt een opdracht uit te voeren om dit vervolgens online te delen. Het feit dat je met het uitvoeren van die opdracht ook nog een goed doel steunt, maakt het extra likeable. Of je het nou vanuit een soort gedwongen morele verplichting doet (‘Ik moet ook mijn steentje bijdragen’), je in een wedstrijdje ver-pissen voor de internetfame gaat (‘Ik ga de meest leipe inzending doen’) en/of ‘echt’ voor het doel van de campagne: meedoen voelt goed. En het bekijken van de meest originele uitvoeringen is zo misschien nog veel leuker.

2. Meedoen is makkelijk en uitdagend

Meedoen is easy en – in de makkelijkste vorm – niet gevaarlijk: of je gooit een emmer water over je kop, of je doneert (inmiddels doen velen allebei). En dit alles binnen 24 uur. En als zoveel mensen meedoen, moet je je natuurlijk onderscheiden van de rest. Competitiviteit alom, met alle gevolgen van dien…

3. Nomineren = groepsdruk

Het nomineren van vrienden voor deelname aan een online challenge is niet nieuw (zie bijvoorbeeld Neknominatie), maar werkt uitermate goed en viraal: voor elke inzending 3 nieuwe. En omdat het voor een goed doel is, voel je de (groeps)druk om ook mee te moeten doen.

4. Beroemheden: belangrijke aanjagers

Beroemdheden zijn zeer belangrijke aanjagers van de challenge. Al in een vroeg stadium deden onder meer Justin Timberlake, Bill Gates en Mark Zuckerberg mee, wat de challenge binnen no-time een enorme boost gaf.

5. Video-content = king

We zijn het afgelopen jaar meer en meer video gaan bekijken op onze telefoon. Op Facebook, nog steeds wereldwijd het grootste sociale medium, kun je sinds een tijdje video’s maken en delen. Inzendingen worden hoofdzakelijk met telefoons opgenomen, wat het delen en consumeren makkelijk maakt. Zeker omdat de video’s kort zijn en Facebook in de mobiele app video vaak al automatisch afspeelt. Iedereen kent inmiddels de gevolgen: een overload aan video’s die beginnen met “[naam], bedankt voor de nominatie” op je Facebook. Op het sociale medium zijn al meer dan 2,5 miljoen Ice Bucket Challenge-video’s gedeeld.

6. De Ice Bucket Challenge is voor iedereen

Waar veel andere online challenges ontstaan en floreren in de jongerencultuur, overstijgt de Ice Bucket Challenge mede door het ‘good cause’-element leeftijdsgroepen. Jongeren, volwassenen, hele sportverenigingen, politici: iedereen doet mee.

En dat maakt de Ice Bucket Challenge zo impactvol. Het wakkert een groepsgevoel aan en is in bepaalde mate een vorm van zelfbevrediging. Of dit erg is? De ALS Association is dolblij en kan haar werk voortzetten. En dat is uiteindelijk het belangrijkste.

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie