
Hier bij Artica geen Randstedelijke bravoure, maar Twentse daadkracht. ‘We doen wat we zeggen en zeggen wat we doen.’
We worden rondgeleid door Iris Weijenborg, creative lead content en copy, en Hilbert Seine, creatief directeur. Een paar kilometer verderop ligt de andere plek van Artica, de werkplaats waar beurspresentaties worden ontwikkeld die de hele wereld overgaan. Weijenborg: 'We werken nauw samen met onze klanten en bouwen aan lange relaties.’ En dat loont: sommige klanten zijn al meer dan dertig jaar van de partij.’
Vacatures
Creatieve Marketing Communicatie medewerker
Stichting Federatie Financieel PlannersMarketing Manager
FloramediaCorporate woordvoerder
TU Delft‘Het zit in de mentaliteit van het oosten: ‘doen wat je zegt en zeggen wat je doet’, legt Seine uit. ‘We hebben niet alleen de creativiteit van een bureau, maar ook de aanpakmentaliteit van het oosten in ons DNA. Maar Artica is meer dan alleen een bureau dat in Twente is geworteld. We zijn trots op onze oorsprong, maar we zijn ook heel werelds. We werken dus zeker niet alleen in de regio maar ook voor grote internationale klanten.’

Artica begon in 1975 als ontwerpstudio aan huis bij de vader van Henk Velthuis (huidige eigenaar). De studio werd al snel te klein dus verhuisde Velthuis met zijn bedrijf naar Mander waar hij uitbreidde en het ontwikkelde tot een modern marketing- en communicatiebureau. Seine legt uit hoe de nieuwe naam ontstond. ‘De naam is geïnspireerd door de Gouden Gids, de plek waar je in het tijdperk van vóór internet, bedrijven zocht. Daarin wilde je vooraan staan, dus werd er gezocht naar een naam met een A. Als snel kwam met op Art, kunst, en om het wat meer te laten bekken, werd het Artica. Klinkt goed, toch?’ Vanuit een boerderij in Mander groeide het bureau uit tot een begrip, midden in een tijd waarin Twente floreerde als creatieve hub. De textielindustrie verdween, maar de ontwerpers en creatieve geesten bleven en Artica groeide door tot het in 2001 tijd werd voor een groter onderkomen in Ootmarsum.

Het bureau is inmiddels gegroeid naar bijna tachtig mensen, met een duidelijke structuur maar zonder onnodige hiërarchie. Weijenborg: ‘We stimuleren dat mensen elkaar opzoeken. Daarom hebben we drie vaste momenten op de dag dat iedereen even weg moet van zijn scherm. De koffiemomenten in de ochtend en later in de middag en de lunches zijn heilig, net als de vrijmibo’s in de eigen bar. Elkaar opzoeken gebeurt ook via de wisseling van werkplek. Twee keer per jaar organiseert het bureau een ‘stoelendans’. Iedere stoel heeft een nummer. De bingomolen bepaalt dan op welke stoel je mag gaan zitten. Seine: ‘Zo leert iedereen elkaar beter kennen en stimuleren we kruisbestuiving. Aanvankelijk was het even wennen maar inmiddels is het een gewaardeerd onderdeel van onze cultuur.’

‘En over cultuur gesproken, ontspanning hoort daar zeer zeker ook bij,’ zegt Weijenborg. ‘Naast hard werken is er hier volop ruimte voor gezelligheid. Van thema-kerstfeesten met zelfgebouwde kroegen, draaien we bardiensten op de Zwarte Cross of barbecueën we in iemands achtertuin.'
Hoe gaat Artica om met de War for Talent? Weijenborg: ‘We doen veel projecten en samenwerkingen waarin we ons richten op jong talent. Onze eigen TikToks zijn daarvan een voorbeeld. Maar ook samenwerkingen met opleidingen zoals de Artica Battle, die we al zo'n twaalf jaar organiseren samen met Saxion Hogeschool Enschede. Creative Business-studenten werken dan een week lang aan uitdagende cases van onze klanten. Het beste team wint een reis naar Berlijn. Deze samenwerking is niet alleen goed voor onze naamsbekendheid, maar ook om te laten zien dat het creatieve vak niet alleen in het westen van Nederland bruist.'.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee