Na het winnen van de pitch eind 2023 is Dawn (onderdeel van Springbok) het creatieve bureau van Vattenfall in Nederland. Samen navigeren het merk en het bureau door de complexe uitdagingen van de energiemarkt. Deze maand ging het tweede deel van de campagne live, die Nederlanders helpt breken met oude energiegewoonten.
In de nieuwe campagne, waarvan de laatste film eind mei live ging, wil Vattenfall Nederlanders inspireren om los te komen van oude energiegewoonten. Door de aanschaf van een zonnestroomboiler bijvoorbeeld, of met hulp van het loyaliteitsprogramma ‘Vooruit’ dat klanten helpt verduurzamen en besparen.
De propositienaam werd ontwikkeld in samenwerking met creatief bureau Dawn, dat ook verantwoordelijk is voor de nieuwe campagne.
Vastzitten
Samen met regisseur Nina Aaldering en Dark Alley Productions ontwikkelde Dawn een campagne bestaande uit een serie films waarin mensen ‘vastzitten’ in oude energiegewoonten. Vervolgens opent de weg naar vooruitgang in de vorm van slimme energiebesparende oplossingen.
De campagne is complementair aan de Break Free-merkcampagne die eind 2024 werd geïntroduceerd. Break Free schetst het algemene maatschappelijke probleem; onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen. 'Met de nieuwe campagne willen we Vattenfall nog dichter bij Nederlandse huishoudens brengen en laten we zien: iedereen kan stappen zetten, hoe klein of groot ook', zegt Sharon De Graaf, creative director bij Dawn.
'Als energiebedrijf zetten wij ons in om het energiesysteem in Nederland te verduurzamen, bijvoorbeeld door het bouwen van grote windparken', zegt Nadienske de Vries, communicatiestrateeg bij Vattenfall. 'Ook helpen we bedrijven en consumenten met hun verduurzaming. Daarbij staat de klant –met diens behoeften en mogelijkheden– centraal. Wij bieden voor ieder een passend contract en slimme oplossingen.'
Twee petten
Sinds Dawn voor een van de grootste energieleveranciers van Europa werkt, draagt het bureau twee petten: het ontwikkelen van creatief werk, nieuwe proposities en content en het verder tot leven brengen van het Europese merk voor de lokale markt. Van de adaptatie van de internationale Break Free-campagne voor de Nederlandse schermen en straten, tot het ontwikkelen van het Vooruit loyalty programma, tot het lanceren van de kleinste campagne voor een revolutionair windpark.

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu