Overslaan en naar de inhoud gaan

Campagne moet de stilte van vaders over menstruatie doorbreken

Women Inc. wil dat praten over ongesteldheid normaal wordt, om schaamte en misdiagnoses te voorkomen.
Aida Bilajbegovic en Iven Cudogham in gesprek
Aida Bilajbegovic en Iven Cudogham in gesprek

‘Pap, ik ben ongesteld!’ Voor het merendeel van de vaders is het nog altijd een ongemakkelijk gesprek. Uit rondvraag van Women Inc. blijkt dat 48 procent van de vaders nooit met hun dochter praat over menstruatie. 

Voor meer dan de helft van de wereldbevolking hoort ongesteld zijn er gewoon bij. Toch rust er nog altijd een taboe op menstruatie. Uit de rondvraag blijkt dat bijna de helft van de vaders nooit met zijn dochter(s) over menstruatie praat. Slechts 1 procent van de vaders bespreekt het onderwerp regelmatig met bevriende vaders.

Met de campagne ‘Gewoongesteld’ wil Women Inc. de stilte doorbreken. Want zolang we niet over menstruatie praten, blijven schaamte, onwetendheid en gemiste diagnoses bestaan, met alle gevolgen van dien. Vandaag, op Wereld Menstruatiedag, roept Women Inc. daarom alle vaders in Nederland op: praat er gewoon over! Iven Cudogham (bekend van Een Huis Vol en vader van zeven kinderen) trapt af en opent het gesprek met andere vaders op straat.

Vaders kunnen het verschil maken

Women Inc. vroeg 500 vaders naar hun ervaringen. Bijna de helft (48%) zegt menstruatie nooit te bespreken met hun dochter(s), 41% doet dit soms en slechts 11% regelmatig. Vaders bespreken menstruatie nog minder vaak met zoon(s), 68% heeft het nooit over menstruatie, 28% soms en 4% regelmatig. Tussen vaders onderling blijft het gesprek vrijwel uit: slechts 1% praat er regelmatig over met andere vaders, 18% soms en 81% geeft aan dit nooit te doen.

‘Zolang menstruatie onder de tafel verdwijnt blijft het taboe bestaan,’ zegt Emma Lok, directeur van Women Inc. Dat leidt tot schaamte, ongemak en gebrek aan kennis. Maar ook tot het te laat herkennen van gezondheidsklachten en vrouwen die zich niet serieus genomen voelen op school of werk.

‘Vaders kunnen hierin echt het verschil maken. Menstruatie is geen vrouwenzaak, maar een zaak van iedereen. Hoe normaler vaders ermee omgaan, hoe gewoner menstruatie wordt voor hun kinderen.’

Vicieuze cirkel van ongemak en onwetendheid

Het menstruatietaboe is hardnekkig. Een eerder gepubliceerd rapport van Women Inc. toont aan dat veel mannen én vrouwen menstruatie vooral als iets ongemakkelijks of vies zien. Zo vindt 49 procent van de vrouwen en meisjes het ongemakkelijk om zichtbaar met een menstruatieproduct naar de wc te lopen waar collega’s, studiegenoten of kennissen bij zijn. En 1 op de 3 jongens vindt dat menstruatie geheim moet blijven. Bovendien heeft meer dan de helft van de mannen nog nooit menstruatieproducten gekocht, omdat ze zich schamen of het ongemakkelijk vinden.

Women Inc. ziet dit als een structureel probleem. Zolang er thuis, op school en op het werk wordt gedaan alsof menstruatie er niet mag zijn, worden klachten niet herkend en houden mensen pijn of ongemak voor zichzelf.

Van ongesteld naar ‘Gewoongesteld’

Het is tijd om het anders te doen. Dat hoeft niet groots of ingewikkeld, maar gewoon, door erover te praten, thuis, op het werk of in de klas. Door als ouder of collega vragen te stellen of een gesprek te starten.

Met de meerjarige campagne ‘Gewoongesteld’ zet Women Inc. in op normalisatie zodat iedereen mee kan praten. Naast de oproep gericht aan vaders, start deze week ook een postercampagne met daarop ‘Gewoongestelde’ vragen en lanceert Women Inc. de Gewoongestelde vragenkaartjes in samenwerking met Rutgers. Deze vragen helpen om open te praten over menstruatie, de menstruatiecyclus en menstruatieklachten.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Abonneer nu

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie
Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al abonnee? Log hier in