Klassieke jingles, tunes en slogans uit de jaren tachtig en negentig zitten nog altijd stevig verankerd in ons collectieve geheugen. Dit blijkt uit onderzoek naar de prestaties van soundlogo’s uitgevoerd door sonic branding agency Tambr, in samenwerking met Talpa Media en neuromarketingbureau Unravel Research.
Het onderzoek toont aan hoe geluid een directe associatie met een merk oproept, de merkbeleving versterkt en positieve gevoelens opwekt. Met gecombineerde onderzoeksmethoden is geanalyseerd wat de impact is van soundlogo’s die jarenlang niet meer op tv en radio te horen waren.
Heinz Sandwich Spread
Onbetwiste koploper is de oorwurm van Heinz Sandwich Spread - 'Dus wat ik steeds op tafel zet…' - die door 81 procent van de luisteraars in het onderzoek direct wordt herkend en door 98 procent correct aan het merk wordt gekoppeld. Bovendien heeft het soundlogo een sterke emotionele impact, waarbij het hoog scoort op associaties zoals ‘catchy’, ‘eigentijds’ en ‘pakkend’. Deze combinatie maakt het een zeer krachtige brand asset. Een opvallende prestatie, want de tune is al ruim vijftien jaar niet meer op radio of tv te horen.
Duo Penotti en Johma
Ook de jingles van Duo Penotti ('Twee kleuren in een potti…') en Johma ('Salades van Johma, verrassend lekkere…') wonen nog altijd gratis in ons collectieve geheugen: bijna 90 procent van de consumenten koppelt de nostalgische jingles aan het juiste merk.
Ook sommige slogans uit vervlogen tijden doen het opvallend goed. Zo herkent 80 procent van de luisteraars '4 uur Cup-a-Soup' en 'RedBand, als je voor pret bent' moeiteloos. Andere klassiekers, zoals 'Ze smelten de kazen' van Eru Goudkuipje, 'Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet' en 'Geknipt voor de trek' (Raider/Twix), worden nog wel herkend door een kleinere groep, maar missen de massale herkenning van de echte oorwurmen. Herkenbaarheid en merkassociatie zouden aanzienlijk versterkt zijn geweest als deze vaker en consistenter binnen hun marketingstrategieën waren ingezet.
Klassieker
'De herkenbaarheid van de tune en de sterke koppeling aan het merk Heinz Sandwich Spread tonen aan dat een goed doordacht en consistent ingezet soundlogo een aanzienlijke impact kan hebben op de merkbekendheid', zegt Boaz Disselkoen, marketeer Kraft Heinz BeNeLux. 'Dat de Heinz-tune ‘Dus wat ik steeds op tafel zet…’ nog altijd zo sterk resoneert, bewijst de kracht van een goed uitgevoerde sonic branding strategie. Vandaag de dag blijven we met onze merken zoeken naar de oorwurm die Heinz Sandwich Spread werd. Niet alleen omdat het werkt voor je product en merk, maar als marketeer is het een ultieme droom om mee te werken aan een klassieker.'

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu