Dat komt naar voren uit een Britse studie onder ’s werelds 25 grootste voedingsbedrijven, tien levensmiddelenfabrikanten, tien winkel- en vijf restaurantketens. Voor de studie, die werd uitgevoerd door de City University in Londen, zijn de bedrijven beoordeeld op 28 punten. Zo is onder meer nagegaan of bedrijven een anti-overgewichtbeleid voeren, hun producten gezonder maken en kinderen bij reclame ontzien. Vooral restaurants blijken zich volgens het onderzoek weinig aan te trekken van de maatschappelijke rol, die wereldgezondheidsorganisatie WHO de voedingsmiddelenindustrie toedicht. McDonald’s spant zich het meest in en Burger King het minst. Koplopers in de voedingsindustrie, Kraft en Unilever, presteren beter. Die voeren op vrijwel alle punten beleid. Maar ook andere voedingsfabrikanten maken volgens het onderzoek vorderingen. Vaak is daarvoor volgens de onderzoekers een culturele verklaring. Zo is in de VS de vrees voor juridische procedures een drijvende kracht achter de bereidheid om de obesitas-problematiek aan te pakken, in Europa speelt vooral de angst voor reputatieschade. (Novum)
‘Weinig anti-vetzucht beleid bij voedingsindustrie’
De voedingssector maakt nog niet veel werk van de strijd tegen overgewicht. Alleen Unilever en Kraft vormen een uitzondering.
Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
© adformatie

Reacties:
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Abonneer nu