'Hey koffiezetapparaat, bestel meer koffie!'

Voice komt overal. Je praat niet alleen tegen je telefoon of praatpaal, maar je koffiezetapparaat, auto en kinderwagen worden ook gesprekspartner. Een kans voor service en sales.

Door: Maarten Lens-FitzGerald

Van de week reed ik met de kinderen in de bakfiets en vroegen we ons af of het koud bleef. Ik zei vervolgens hardop: “Alexa, what is the weather?”. De kinderen lachen. “Pap, dat werkt alleen maar thuis!”.
Stom hè?
Nou, ik denk het niet.
Waarom kan ik niet overal tegen praten? Wifi en 4G zijn overal. Google en Amazon bieden slimme integratiecode aan om je in allerhande apparatuur te integreren.
Denk mee: waar praat jij tegen over vijf jaar en wat heb je eraan?

Koffiezetapparaat, koelkast en oven

Niet onverwacht is de door Alexa geactiveerde koffiemachine al te koop in de VS en Groot-Brittannië . Via wifi kun je deze met je app of Alexa aansturen. Zo laat je deze een speciaal koffierecept maken terwijl je de boterhamen van de kinderen smeert.

De slimme LG koelkast heeft niet alleen Alexa ingebouwd maar ook een scherm. Deze is zo groot dat die in Nederland in veel huishoudens eerder als TV wordt gebruikt. Met een app en Alexa weet je wat er in de koelkast zit en houd je de boodschappenlijst bij van de familie.

Google heeft ook net haar platform uitgebreid met diepere intergratie in apparaten. Dit gaat veel verder dan aan- of uitzetten. “Hey Google, verwarm de oven voor op 250 graden”. De eerste stem-geactiveerde ovens zijn net beschikbaar.

Het voordeel van deze voice-integraties in keukenapparatuur is het gemak voor de consument. Maar nog belangrijker voor producenten: een optimaal -in context- kanaal voor verkoop en service: Tijdens de afwas zeg je: “Alexa, bestel meer afwastabletten”. Of: “Alexa, moet er meer zout in de afwasmachine?” Dan wel: “Hey Google, hoe maak ik ijskoffie?”

Dit is waar je je als marketeer op voorbereidt: sales, service of ervaring. Doe het via de platformen van de grote twee, ontwikkel je eigen variant of werk samen met een fabrikant.

De kinderwagen, je auto en je telefoon

Voice op je telefoon is een ‘no-brainer’. Ken je dat microfoontje naast je spatiebalk? Als je die aantikt hoef je niet te typen en spreek je je Whatsapp-bericht of e-mail in. De telefoon zet dit dan om in tekst. Veel apps zijn stemgestuurd door middel van Siri, zoals Appie.

Denk eens verder. De auto is de meest logische plek. Veel recente auto’s hebben al stembesturing. Google en Amazon zoeken actief naar samenwerkingsverbanden met de bekende automerken en zijn al gestart met Toyota en leveranciers zoals Garmin. Voice in de auto is veilig, gemakkelijk en nuttig.

Een kleinere doelgroep, maar daardoor niet minder relevant: kinderwagens. Als je loopt met je Bugaboo is dat het moment om je boodschappenlijst bij te werken, het weer te checken en wellicht zelfs je voedingsritme te updaten.

Kapitaliseer als marketeer op het moment in de auto met korte nieuwssamenvattingen zoals Blendle doet. Experimenteer met de producten die je al verkoopt: in de Bugaboo, Vanmoof, TomTom, et cetera. Sonos is al begonnen en Spotify is bezig met een eigen speaker waartegen je tegen kunt praten.

Integraties zijn redelijk eenvoudig te realiseren met de geboden platformfunctionaliteiten van Amazon en Google. Amazon biedt zelfs hardware-componenten om direct in te zetten. “Off the shelf internet of things”, om het eens in bullshitbingo-woorden te omschrijven.

Voorbeelden van hardware van Amazon

Vergadernotities, verkoopinzichten en meer pennen op je werk

Eva is niet zo zeer een apparaat maar een extra notulist. Eva is gemaakt door het bedrijf Voicera. Onlangs hebben ze $20 miljoen opgehaald.

Laat Eva meeluisteren tijdens je vergadering, per telefoon of aan tafel. Ze zoekt zelf naar actiepunten in de vergadering en houdt bij wat iedereen zegt. Ze heeft nog wat hulp nodig met samenvatten. Dat is niet erg want zo houdt je zelf de controle. Let wel, Eva vergadert alleen in het Engels.

Alexa werkt samen met Salesforce en andere enterprise-systemen om de werkmarkt open te breken. “Hoe is de verkoop deze week?” of “Wie zijn de laatste vijf nieuwe klanten?”. De enterprise is binnen voice een mooie nieuwe markt en ook weer een kans voor marketeers. Als een dienst zoals Salesforce maar ook als verkoopkanaal zoals Office Center: “Bestel meer pennen”.

Vergadereffectiviteit, de inkoop van kantoorartikelen en diensten op het gebied van bedrijfsinformatie zijn de logische integraties. Amazon is vorige week een push gestart voor deze markt en biedt Skills aan. Dit zijn voice-apps die alleen beschikbaar zijn voor mensen binnen het bedrijf.

De voice-oorlog

De voice-markt is een oorlog die vooral wordt uitgevochten door Amazon en Google. Bij Amazon zijn meer dan 5.000 personen aan het werk voor Alexa en de organisatie zoekt er nog eens 1.000. Apple loopt nog niet mee in deze race. Hun Siri-groep heeft minder dan de helft van het aantal medewerkers van Amazon op de voice-services gezet. Er zijn vooralsnog geen plannen bekend dat ze dit gaan uitbreiden.

Wat kun je ermee als marketeer?

Als marketeer heb je er een kanaal bij. Op de telefoon, via de praatpaal en eventueel ingebouwd in je eigen product. Dankzij de voice-oorlog komen er snel veel nieuwe toepassingen bij. Maak er gebruik van.

Maarten Lens-FitzGerald

Spreker, ondernemer en consultant over toekomst van werk, transformatie en voice diensten. www.lens-fitzgerald.com

Oprichter van Layar, Teamily en Associate Partner bij Moore Amsterdam

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie