Hoe jongeren vroeger in juli hun tong door de Blinde Kusmuur staken

In #ThrowbackThursday blikken Richard Otto en Robbert van Loon terug op Verdwenen Merken. Deze keer: de Megafestatie.

Juli heeft haar intrede gemaakt en dus trekken we er weer massaal op uit naar tropische oorden met () vliegtuigmaatschappijen. Ook in eigen land is er genoeg te doen, bijvoorbeeld in de voormalige . Vroeger hadden we nog veel meer keus hiervoor. Zo konden we weer even kind zijn in een of ons compleet laten gaan bij het verdwenen merk van deze week. Een merk dat ons terugbrengt naar Danny Rook, Thunderdome en genitale wratten...

Optredens

Wat Danny Rook en De Landmacht met elkaar gemeen hebben? Je vond ze beiden op de jaarlijkse Megafestatie. Duizenden jongeren trokken hiervoor traditiegetrouw in de juli zomermaand naar de jaarbeurs in Utrecht. Jongerenmerken hadden hier ruimte om zich te presenteren en er waren optredens van artiesten als Jody Bernal, K-Otic en Close II You. Zelfs het volwassen hardcoremerk Thunderdome had er lange tijd een eigen podium.

SOA-stand
Meest populair was toch altijd de SOA-stand. Een jaarlijks terugkerend hoogtepunt voor veel jongeren. Samen met tientallen giechelende toeschouwers kreeg je hier alles te horen dat je (niet) wilde weten over dildo&;s, condooms en genitale wratten. Anoniem tongzoenen kon bij de Blinde Kusmuur. De elfde en laatste editie van de Megafestatie was in 2004. Hoge kosten en teruglopende bezoekersaantallen laten de organisatie dan besluiten om het event stop te zetten.

 

Op blikken Robbert van Loon (l) en Richard Otto, auteurs van het boek ‘’, terug op de mooiste merkverhalen. In het boek staan nog ruim 325 andere merkverhalen over Nederlandse merken die tussen 1970 en 2015 uit ons straatbeeld en van onze boodschappenlijstjes zijn verdwenen.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie