Na zes jaar tonen mediaspelers plots reclame: Nederlanders zijn boos

Populaire mediaspelers van Nvidia worden sinds 2015 verkocht, maar tonen sinds deze week plots reclames. Gebruikers zijn ontstemd.

Bron: Nvidia

De populaire mediaspelers van Nvidia tonen sinds deze week reclames aan Nederlandse gebruikers. Die reageren verbaasd en boos: de betreffende modellen mediaspelers worden al sinds 2015, 2017 en 2019 verkocht en waren altijd vrij van advertenties. Met een Nvidia Shield-mediaspeler kun je apps als Netflix, Disney+, Spotify en YouTube op je televisie gebruiken.

Het startscherm van de mediaspeler - dat voorheen alleen app-iconen toonde - bevat nu ook een reclame die zo'n 25 procent van de schermruimte inneemt. Het gaat steevast om een reclame voor een film of serie die via een bepaalde streamingsdienst te bekijken is. Dat kan ook een streamingsdienst zijn waar de gebruiker geen abonnement op heeft, schrijft Tweakers. De reclames zijn niet via een officiële manier te verwijderen en ook niet af te kopen. 

Onderstaande afbeelding, gepubliceerd door 9to5google, toont een reclame voor Slumdog Millionaire op het startscherm van een mediaspeler.

Advertentie
advertisement
Nvidia Shield tv ads via 9to5google
Afbeelding via 9to5google.com

Reclames als verdienmodel

Gebruikers zijn met name ontstemd dat hun oude mediaspeler - die nog steeds belangrijke updates krijgt - nu ongevraagd en verplicht advertenties in beeld brengt. Dat was niet gecommuniceerd en daarom niet te verwachten bij aanschaf van het product, luidt de kritiek. De mediaspelers kosten tussen de 160 en 219 euro - en zijn dus niet goedkoop. 

Nvidia heeft zich niet uitgelaten over de wijziging. Het bedrijf installeert Android TV-software van Google op zijn mediaspelers. Sommige technologiewebsites claimen dat Google fabrikanten van mediaspelers op een gegeven moment verplicht om advertenties te tonen. Google maakte in augustus 2020 bekend dat het advertenties ging introduceren in Android TV.

De Android TV-software wordt ook geïnstalleerd op tv's van merken als Sony en Philips en laat ook in deze gevallen advertenties zien. Adformatie schreef eerder over Google's investeringen in Android TV en over toenemende concurrentie van Amazon en Roku, fabrikanten van mediaspelers die ook advertenties tonen. De bedrijven verdienen geld aan de reclames, volgens schattingen tussen de tien en veertig euro per mediaspeler per jaar. 

Advertentie