Kerstcommercials AH en ANWB best gewaardeerd, Zalando scoort slecht

Wat vinden consumenten van de feestdagencommercials van de grote merken?

De flessen zijn naar de glasbak gebracht en de eerste ‘droge’ januaridagen zitten er ook weer op. De feestweken zijn nu echt ten einde.

Het is tijd om de balans op te maken van de feestmaand waarin merken zo om aandacht vochten. De vraag: welke decembercommercials kregen uiteindelijk de meeste waardering van consumenten?

Adformatie bracht dit in kaart samen met het platform Commercialreview.nl. Consumenten werd gevraagd* naar een eerste reactie op de commercials en of die hun lust om te kopen bij het merk aanwakkerde of niet. Ook konden ze aangeven welke spots ze het origineelst vinden en welke het best bij het merk passen.Dit alles leverde een paar – soms opvallende - conclusies op.

Advertentie
advertisement

Supermarkten: Albert Heijn op 1 met Jumbo op de hielen

In de vergelijking tussen de supermarkten blijkt dat de twee met het meeste marktaandeel ook de meeste waardering scoren.

De winnaar dit jaar is de Albert Heijn, dat met de commercial rond de het nieuwe ‘merkkarakter’ Ilse en haar familie de hoogste ogen scoorde. Het verhaal van het zoontje dat de kerstdis organiseerde raakte de consument.

Ook Jumbo scoorde goed en volgde AH op de voet met de moeder die op een zakelijke wereldreis ging naar het verre oosten. Na de vervreemding en heimwee was er daar het kerstdiner met elkaar.

De andere deelnemers in de categorie “supermarkten” waren Coop, Lidl & PLUS. Laatstgenoemde scoorde veel waardering bij de professionals, maar wist de harten van de consument minder te raken

Kijker valt voor feel good met een twist van ANWB

In de niet-supermarktmerken is er een duidelijk top-3 te benoemen, met als best gewaardeerde commercial ‘Come Home’ van de ANWB. De door Yune geproduceerde ANWB-commercial kreeg goede consumentenkritieken en werd niet alleen mooi gevonden. Ook de verrassende plotwending waarin de moeder op wie gewacht werd de wegenwachtmedewerker zelf bleek te zijn, werd erg gewaardeerd.

De tweede plek was voor  de Nederlandse Staatsloterij met de commercial over het egeltje Freddie. De lat lag erg hoog na het natte hondje Frekkel van vorig jaar, maar de Nederlandse loterij wist opnieuw sympathie te scoren met de commercial gemaakt door TBWA/NEBOKO. Volgens Arno de Jong, cmo van Nederlandse Loterij, scoorde Freddie zelf beter qua omzet.

Op de derde plek kwam de commercial van M&M’s Nederland terecht. Deze scoorde net zoals de nummers 1 en 2 goed op alle onderdelen, de zin om het product te kopen, originaliteit en passend bij het merk.

Overige deelnemers waren: Coca-Cola Nederland, Zalando, Action, Hornbach, Intratuin, Bijenkorf, Blokker, KPN en Kruidvat.
 

Action-commercial is helemaal des Actions

Bij de andere deelnemers waren er 2 uitschieters te zien, met als eerste de Action. De commercial Very Christmas van de prijsvechter scoorde zeer hoog op “Passend bij het bedrijf”. Consumenten gaven dit een een 8,1, veel hoger dan de andere merken.

Weinig kooplust na zien Zalando-commercial

Een negatieve uitschieter was er ook, de online retailer Zalando. Op de  belangrijkste vraag bij deze campagnes: Krijg ik nou zin om iets bij Zalando te kopen?, scoorde het bijzonder laag. Consumenten kregen weinig trek om iets naar Zalando te surfen na het zien van de commercial.” (een 5,0)

*Per commercial zijn gemiddeld ongeveer 100 reviews gegeven uit alle lagen van de Nederlandse bevolking.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie