Google verwijderde vorig jaar 45 procent meer nepreviews van Search en Maps dan in 2022

Een nieuw algoritme heeft geholpen om nepreviews beter te detecteren, meldt Google.

Afbeelding: Shutterstock

Google heeft vorig jaar meer dan 170 miljoen nepreviews verwijderd van Google Maps en Google Search. Dat is 45 procent meer dan in 2022. Google zegt dat een nieuw algoritme geholpen heeft bij het opsporen van nepreviews.

Ten onrechte bedrijfsprofielen geclaimd

Dat algoritme detecteert volgens Google 'twijfelachtige reviewpatronen', bijvoorbeeld wanneer een Google-gebruiker meerdere keren dezelfde review plaatst bij verschillende bedrijven op Maps of Search. Ontvangt een bedrijf op Maps of Search in een korte periode opeens veel 1-ster- of 5-ster-reviews, dan gaat er bij het algoritme ook een belletje rinkelen. 

Naast de meer dan 175 miljoen verwijderde reviews heeft Google ook ruim twaalf miljoen nepprofielen van bedrijven verwijderd of geblokkeerd van Maps en Search. In 2023 moest Google ook meer dan twee miljoen keer ingrijpen omdat mensen ten onrechte een bedrijfsprofiel te claimen. Een flinke stijging, want in 2022 gebeurde dat 'slechts' één miljoen keer.

Onterecht verwijderde reviews

Veel media schrijven over de verwijderde nepreviews door Google. Onder die media reageren lezers ook dat sommige van hun reviews ten onrechte verwijderd zijn omdat Google ze als spam zag. Zo geven lezers bij Tweakers aan dat sommige positieve en negatieve reviews verwijderd zijn omdat ze niet aan Google's richtlijnen voldoen, of omdat een foto van de menukaart als ongepaste foto gezien werd. Lezers zeggen niet te weten waarom hun reviews verwijderd zijn en geven aan dat het soms helpt om de review nog eens te plaatsen.

Het is niet na te gaan in hoeverre deze claims kloppen en hoeveel eerlijke reviews er dus ten onrechte als nepreview gemarkeerd zijn. 

Nepreviews zijn verboden

Google staat geen nepreviews toe, en verwijdert ze daarom. In Nederland zijn nepreviews sinds begin 2022 officieel verboden, zowel voor consumenten als voor bedrijven. Ondernemingen als webwinkels mogen ook geen eerlijke, kritische reviews verwijderen. De Autoriteit Consument & Markt houdt hier toezicht op en kan boetes uitdelen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie