Lang niet iedereen goed voorbereid op wereld zonder cookies

DDMA-Barometer laat grote afhankelijkheid van third-party cookies zien binnen de marketingsector.

Het grootste gedeelte van het Nederlandse bedrijfsleven weet dat de third-party cookie in de nabije toekomst gaat verdwijnen, maar slechts 10 procent geeft aan klaar te zijn voor een wereld zonder die cookies. Dat blijkt uit de DDMA Barometer 2021, waarvoor 162 Nederlandse organisaties zijn ondervraagd. 'Het is tijd dat organisaties actief gaan nadenken over hoe zij online hun klanten willen bereiken', zegt DDMA-directeur Diana Janssen.

Advertentie
advertisement

Quick fix

Een ruime meerderheid (81 procent) zegt te begrijpen dat het verdwijnen van de third party cookies grote gevolgen gaat hebben voor de data-driven marketingsector, maar bedrijven zijn vaak niet op voorbereid op de gevolgen daarvan. 'De DDMA Barometer 2021 laat duidelijk de grote afhankelijkheid van third-party cookies zien binnen de marketingsector', zegt Janssen. 'Het is daarom tijd dat organisaties actief gaan nadenken over hoe zij op de lange termijn online hun (toekomstige) klanten willen bereiken. Met dit onderzoek en onze andere activiteiten stimuleren we onze leden om verder te kijken dan een snelle, functionele vervanging van third-party cookies. Laat je niet verleiden door een quick fix, maar maak werk van een duurzame klantcontactstrategie, waar zowel je organisatie als de consument voordelen van ondervindt.'

Grotere beweging

Andries Hiemstra, voorzitter DDMA Commissie Digital Marketing Transformation: 'De cijfers laten zien dat er nog veel uitdagingen bestaan omtrent het cookievraagstuk en dat er stevige keuzes gemaakt moeten worden om op korte en lange termijn een passend antwoord te formuleren. We moeten daarbij op zoek naar de juiste balans tussen aan de ene kant privacy en beveiliging en aan de andere kant een gepersonaliseerde 1:1 klantrelatie. Het verdwijnen van cookies is bovendien slechts het begin van een grotere beweging. Voor ons ligt de weg naar een nieuw en duurzaam online ecosysteem waarin we de klant écht een gezicht geven, in plaats van alleen een profiel.'

Bekijk hier de volledige DDMA Barometer 2021.

Lees ook:

DDMA: 'Veel organisaties hebben geleerd van de vorige crisis'
Google stopt helemaal met volgen individueel online gedrag
De cookie is dood, lang leve de cookie
Een nieuw tijdperk voor digital advertising
Googles belofte om cookies te vervangen, lijkt vooral goed voor Google zelf

Plaats als eerste een reactie

Advertentie