Netflix verliest honderdduizenden abonnees, overweegt advertentieplan

Voor het eerst in tien jaar ziet Netflix meer abonnees vertrekken dan komen, en dat leidt tot nadenken over een abonnement met advertenties.

Het aantal Netflix-abonnees is na tien jaar van groei voor het eerst gedaald tot 222 miljoen. Na de eerste drie maanden van het jaar telt de videostreamingsdienst tweehonderdduizend minder abonnees. Dit kwartaal wordt een groter uitloop verwacht: Netflix rekent op een daling van twee miljoen abonnees. Het Netflix-aandeel verloor op de beurs daarna 26 procent van zijn waarde. Om het tij te keren, zegt Netflix - voor het eerst - na te denken over de introductie van een goedkoper abonnement met advertenties.

Advertentie
advertisement

Advertentiemodel in overweging

Netflix-ceo Reed Hastings zegt bij de presentatie van de kwartaalcijfers: 'Wie Netflix heeft gevolgd, weet dat ik tegen de complexiteit van reclame was en een grote fan ben van de eenvoud van een abonnement. Maar hoezeer ik daar ook een fan van ben, ik ben een grotere fan van de keuze van de consument.' Hastings benadrukt dat als er een goedkoper abonnement met advertenties komt, dit een extra optie wordt naast de bestaande abonnementen. 

Veel videostreamingsdiensten bieden al een abonnement met advertenties aan, dat gemiddeld een paar euro per maand goedkoper is dan een reclamevrij abonnement. 

Abonnees vertrekken om diverse redenen

Netflix wijt het dalende abonneebestand aan de oplopende inflatie, de oorlog in Oekraïne en flinke concurrentie met andere videostreamingsdiensten. In het tweede kwartaal daalt het aantal abonnees met twee miljoen, verwacht het bedrijf. Netflix wil meer abonnees werven door zich meer te focussen op opkomende landen en meer eigen internationale films en series te ontwikkelen. Ook wil het bedrijf meer inkomsten halen uit subaccounts, waarbij gebruikers die een account delen een kleiner bedrag bijbetalen. Volgens Netflix zijn er naast de 222 miljoen abonnees nog eens honderd miljoen mensen die een account delen.

Ondanks het dalende aantal abonnees, rapporteert Netflix wel een hogere jaaromzet. Die lag 9,7 procent hoger en bedroeg omgerekend 7,3 miljard euro. 

Advertentie