Praatjes maken, vreemdgaan in de organisatie (3)

Ideeën om het netwerken in je organisatie te stimuleren. Want praatjesmakers zijn gelukkige mensen. En dát betaalt zich uit.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Praatjes aangaan met vreemden levert volgens onderzoek meer geluk en energie op. Ondanks onze eerste schroom (zie ook de column ;Praatjes hebben een imagoprobleem&;) om aan te pappen met anderen. Als we een praatje aangaan, is mijn stellige advies aannames te gebruiken in plaats van de klassieke open vragen (zie ook de column;Praatjes maken, wat werkt wél?&;).

Wat kan dit vreemdgaan betekenen voor organisaties?

Omgeving en beweging:

  • Plaats koffiecorners tussen twee afdelingen. Nudging heet dat, we geven ze een handje;
  • Rotatiedagen: laat je medewerkers elke week een dagdeel een andere afdeling bezoeken. Laat ze daarbij verslag uitbrengen van wat ze hebben geleerd. En een advies aan de afdeling geven ter verbetering;
  • Richt een kroeg in waar medewerkers elke vrijdagmiddag stilzwijgend gedwongen worden met zachte hand praatjes met onbekende collega’s aan te gaan. Na elk muzieknummer dien je van plek te wisselen en aan een andere tafel te gaan staan. Maak er een speeddate café van;
  • Stuur representanten per afdeling naar fietstochten, games, en voetbalwedstrijden; zo krijg je een mooie mix;
  • Stuur de accountmanagers verplicht elke maand naar een beurs om met 20 visitekaartjes thuis te komen;
  • Stimuleer wandelingen in het park. Geef ze een zetje door een gratis lunch aan te bieden na een wandeling met een onbekende.

Samenwerken:

  • Regel crowdfunding: medewerkers mogen ideeën formuleren waar andere afdelingen op kunnen stemmen en investeren met virtueel geld. De medewerkers stemmen zelf wiens projecten doorgaan en wie met elkaar gaan samenwerken;
  • Organiseer Hackathons: medewerkers werken aan een gezamenlijk creatief project; een project dat ze zelf hebben gekozen;
  • Laat medewerkers uit diverse afdelingen een freshmen’s guide samenstellen, een overlevingsgids voor de eerste dagen van nieuwe medewerkers;

Met deze ideeën stimuleer je het netwerken in je organisatie. Medewerkers snappen elkaar veel beter, er is minder &;wij-zij denken&; en natuurlijk zijn praatjesmakers gelukkige mensen. En dát betaalt zich altijd uit.

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie