Premium

5 vragen en antwoorden over Threads, Meta's concurrent voor Twitter

Threads kan het Twitter erg moeilijk maken. Dit willen merken weten over de nieuwe socialmedia-app.

Threads en Instagram
Afbeelding: Shutterstock

Meta heeft Threads uitgebracht, zijn sociale medium waarop gebruikers tekstberichten en andere content met elkaar kunnen delen. Een alternatief voor Twitter dus, dat onder de nieuwe eigenaar Elon Musk het vertrouwen van steeds meer gebruikers en adverteerders verliest. Threads lijkt een vliegende start te kennen, maar is nog niet in de Europese Unie te gebruiken, bevat geen advertenties en kan een rechtszaak veroorzaken. Vijf vragen en antwoorden over de nieuwe socialmedia-app. 

1: Waarom is Threads niet in de EU te gebruiken?

Meta durft het nog niet aan om Threads in de Europese Unie beschikbaar te stellen. Een woordvoerder van Meta vertelt aan Politico dat 'onzekerheid omtrent regelgeving' de reden is. Vermoedelijk doelt Meta op de Digital Markets Act (DSA), een wet die onlangs is ingegaan en de macht van grote techbedrijven wil inperken. In andere landen zijn niet van zulke wetten, en daar is Threads dus wel te gebruiken. 

Europeanen die Threads willen installeren, kunnen de app wel via een omweg op een Android-apparaat werkend krijgen. Adformatie heeft deze methode geverifieerd. 

Het is mogelijk dat Meta Threads op een later moment alsnog in de Europese Unie uitbrengt. Of en zo ja wanneer dit gaat gebeuren is op moment van schrijven niet bekend.

2: Hoe verloopt de introductie van Threads?

Meta heeft tot dusver alle reden om enthousiast te zijn over de lancering van Threads. De app heeft binnen 24 uur dertig miljoen gebruikers geworven, die gezamenlijk meer dan 95 miljoen berichten gedeeld hebben en ruim 190 miljoen likes aan elkaars berichten gegevens hebben. Threads is op moment van schrijven de populairste gratis app in de Apple App Store en heeft totaal nu ruim vijftig miljoen geregistreerde accounts via de App Store (iOS) en Google Play Store (Android). Indrukwekkende cijfers, al moet de tijd uitwijzen hoeveel actieve gebruikers er ontstaan. Twitter had in mei 2022 ruim 229 miljoen maandelijkse actieve gebruikers, zo werd destijds duidelijk. De nieuwe Twitter-eigenaar Elon Musk strooit minder met cijfers.

Threads heeft in ieder geval al binnen een paar uur meer gebruikers aangetrokken dan Twitter-concurrenten Mastodon en Bluesky (alleen op uitnodiging). Waar Mastodon na maanden bekendheid op 1,7 miljoen maandelijkse gebruikers zit, noteert het opkomende Bluesky zo'n 265 duizend maandelijkse gebruikers. Het kip-ei-verhaal bij dit soort apps is dat gebruikers er nog maar weinig vrienden, familie en merken zien. Om te voorkomen dat Threads-gebruikers een lege app zouden aantreffen, heeft Meta vooraf samenwerkingen gesloten met bekendheden en organisaties. Beroemheden als Shakira, Gordon Ramsay, Jennifer Lopez en YouTuber MKBHD kregen daarom vroegtijdig toegang tot de app. Dat gold ook voor merken als National Geographic, Netflix en andere mediabedrijven.

3: Kun je adverteren in Threads?

Nee, op dit moment nog niet. De app is reclamevrij en dat blijft voorlopig zo, heeft Meta grote adverteerders vooraf meegedeeld. De techreus wil zich eerst volledig focussen op het aantrekken en behouden van gebruikers en het doorontwikkelen van de app. Wel gaat Meta onderzoeken welk verdienmodel bij Threads past zonder in te leveren op de gebruikerservaring. Op andere Meta-platformen, zoals Instagram en Facebook, zijn dat volgens Meta gepersonaliseerde advertenties.

4: Maakt Twitter zich zorgen om Threads?

Daar lijkt het wel op. Waar Twitter-eigenaar Elon Musk voor de lancering van Threads nog lacherige tweets plaatste over nóg een socialmediadienst van Meta die veel gebruikersgegevens verzamelt, is de sfeer achter de schermen minder grappig. Advocaten van Twitter hebben deze week een officiële brief naar Meta gestuurd waarin het socialmediabedrijf claimt dat Meta heel bewust tientallen voormalig Twitter-medewerkers heeft aangenomen en hun bedrijfskennis gebruikt heeft om een kopie van Twitter te ontwikkelen. Twitter wil dat Meta stopt met het gebruiken van bedrijfsinformatie en dreigt met een rechtszaak.

Twitter heeft - gelet op de start van Threads- alle reden om zich zorgen te maken. Een Threads-account is eenvoudig aan te maken via Instagram, de app die twee miljard maandelijkse gebruikers heeft. Door de eenvoudige koppeling kan het aantal Threads-gebruikers snel oplopen. Twitter loopt het risico om aandacht van gebruikers te verliezen en zo minder relevant te worden. In dat geval zullen ook adverteerders hun budgetten heroverwegen. 

5: Is Threads al een serieus Twitter-alternatief?

Nee, al is dat ook niet te verwachten van een app die 24 uur op de markt is. Meta-topman Mark Zuckerberg geeft het zelf ook aan, uiteraard op Threads. 'Dertig miljoen aanmeldingen tot dusver. Het voelt als het begin van iets speciaals, maar we hebben een hoop werk te verrichten om de app uit te bouwen.' Dat klopt, want Threads mist nog veel functies die gebruikers gewend zijn van andere socialmedia-apps zoals Twitter. Je kunt op Threads nog geen privéberichten sturen, de tijdlijn is nog beperkt in mogelijkheden en de beloofde koppeling met andere decentrale socialmedianetwerken als Mastodon volgt pas later. Een ander aandachtspunt is dat wie zijn Instagram-account gebruikt om een Threads-account aan te maken, Threads daarna niet zomaar wil verwijderen omdat het bijbehorende Instagram-account dan ook verdwijnt. Meta onderzoekt hoe het dit kan en of het voorkomen kan worden, zegt een topman.

Bovendien bevat de app nog geen advertenties, dus adverteerders hoeven nog niet na te denken over het schuiven van budgetten. Al kunnen zij hier wel op voorsorteren, want Threads heeft de potentie om uit te groeien tot een serieus alternatief voor Twitter. Dat komt met name door het enorme aantal gebruikers van Meta-diensten, Meta's mogelijkheden om de app door te ontwikkelen en zijn kennis over en netwerk van adverteerders. Als Threads gebruikers weet te behouden en doorgroeit, is het logisch dat Meta advertenties in de app gaat introduceren. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie