Albert Heijn gebruikt generatieve AI om zijn app klantvriendelijker te maken

Medewerkers kunnen ook gebruikmaken van een aangepaste versie van ChatGPT, die data niet naar de Verenigde Staten stuurt.

Albert Heijn

Albert Heijn gebruikt generatieve kunstmatige intelligentie (generatieve AI) om zijn AH-app klantvriendelijker te maken. Een onlangs opgerichte Gen AI Labs-afdeling binnen Albert Heijn heeft een eerste app-update afgeleverd die de receptenscanner slimmer maakt. Maakt de klant via die receptenscanner een foto van een willekeurig recept, dan neemt de AH-app alle ingrediënten tot zich en vertaalt hij die naar producten die bij de supermarkt te koop zijn. De producten komen vervolgens automatisch op het boodschappenlijstje van de klant te staan. 

Volgens Albert Heijn hoeft de klant de ingrediënten niet meer zelf in de app te noteren, en is hij of zij daarom sneller klaar om boodschappen te doen. Dat zou ook komen omdat de generatieve AI andere handmatige klusjes uit handen neemt. Zo kan de klant aangeven voor hoeveel personen de maaltijd is, waarna de receptenscanner de ingrediënten indien nodig aanpast. Zelf uitvogelen hoeveel extra water, tomaatblokjes en kip er nodig is, hoeft dus niet.

De vernieuwde receptenscanner bevindt zich nog in een testfase en is te gebruiken in het 'bètahoekje' van de Albert Heijn-app. Op een onbekend moment komt de functie via een app-update standaard voor alle gebruikers beschikbaar.

AH GPT

Albert Heijn gebruikt generatieve AI ook voor andere doeleinden. Bijvoorbeeld voor het vereenvoudigen van de bedrijfsvoering, waar de super vorige week een interne hackathon voor hield. In navolging van veel andere grote Europese bedrijven, heeft Albert Heijn besloten om geen gebruik te maken van een standaardversie van een generatief AI-programma zoals ChatGPT. Die standaardversie stuurt input - ook gevoelige bedrijfsdata - namelijk door naar de Verenigde Staten om de AI verder te trainen. Daar zitten veel bedrijven niet op te wachten. Een alternatief is de techniek van het ChatGPT-programma gebruiken in een eigen versie die alle data privé houdt.

Bij Albert Heijn heet die eigen versie van ChatGPT niet geheel verrassend AH GPT. Deze software is alleen te gebruiken na inloggen binnen de beveiligde Albert Heijn-omgeving. Volgens de super is de AI-technologie bedoeld voor medewerkers van het hoofdkantoor. 'Als Food&Tech bedrijf is het essentieel om mee te kunnen bewegen in deze tijd waarin technologie razendsnel ontwikkelt. Wij omarmen innovatief denken en ontwikkelen vanuit onze teams bouwblokken voor het gebruik van Generatieve AI in ons bedrijf. Samen met onze ingevoerde AI Principles kunnen wij zorgvuldig en efficiënt gebruik maken van deze technologie', aldus Gerhard van der Bijl, directeur tech bij Albert Heijn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie