Apple opent deur voor andere betaalmethoden bij datingapps in Nederland

Apple geeft gehoor aan de eis van de Nederlandse toezichthouder ACM. Een pr-domper, al gaat het bedrijf in hoger beroep.

Apple heeft zijn App Store-winkel op Nederlandse iPhones en iPads aangepast na een eis van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM oordeelde eind december dat Apple 'onredelijke' voorwaarden in de App Store hanteert door ontwikkelaars van datingapps te verplichten om Apple's betaalmethoden te gebruiken. Via die betaalmethoden ontvangt Apple vijftien tot dertig procent commissie over appbetalingen van gebruikers. Meerdere aanbieders van datingapps deden hier hun beklag over bij de ACM, die ze na jaren onderzoek gelijk geeft. De uitspraak heeft geen betrekking op aanbieders van andere soorten apps.

De ACM gaf Apple twee maanden de tijd om datingapps in Nederland te keuze te geven uit alternatieve betaalsystemen, die zelf hun commissie bepalen. Apple heeft daar - op tijd - gehoor aan gegeven. Ontwikkelaars van datingapps hebben in ons land nu meer keuze en hoeven mogelijk minder van hun inkomsten af te dragen - een wens van veel app- en gameontwikkelaars wereldwijd.

Advertentie
advertisement

Pr-domper

Voor Apple is het schikken naar de ACM-eis een pr-domper. Het machtige techbedrijf hamert er al jaren op dat zijn App Store voor ontwikkelaars en gebruikers de ideale appwinkel is vanwege de technische veiligheid, het grote app- en gameaanbod en het gebruiksgemak. Het betalen van een commissie over appaankopen maakt het succes van de App Store mogelijk, zo luidt steevast de redenatie. 

Door de jaren heen is de kritiek op deze redenatie toegenomen, zowel vanuit appontwikkelaars als van overheidstoezichthouders. Het besluit van de ACM maakt dit goed duidelijk en ligt in lijn met een recente, vergelijke uitspraak in Zuid-Korea. Toezichthouders in Rusland, India en Duitsland doen ook onderzoek naar Apple's monopolie op App Store-betalingen, schrijft Tweakers

Hoger beroep

Apple is het niet eens met de uitspraak van de ACM en schrijft van mening te zijn dat de nieuwe regels 'de gebruikerservaring kunnen schaden en nieuwe dreigingen voor privacy en veiligheid kunnen creëren.' Het bedrijf gaat in hoger beroep.

Advertentie