Autoriteit Persoonsgegevens wil einde aan gepersonaliseerde advertenties

Samen met andere Europese privacytoezichthouders spreekt de Autoriteit Persoonsgegevens zich uit tegen gepersonaliseerde reclames.

De Europese privacytoezichthouders pleiten voor een verbod op het gebruik van trackingcookies om mensen online te volgen en zo gepersonaliseerde advertenties voor te schotelen. Dat schrijft de Autoriteit Persoonsgegevens, de Nederlandse toezichthouder die de verklaring ondertekend heeft. De Engelstalige verklaring is gestuurd naar de Europese Commissie, dat momenteel nieuwe Europese wetten maakt rondom (online) privacy. 

Tracking cookies

Veel bedrijven die online adverteren, maken gebruik van gepersonaliseerde advertenties om consumenten relevantere reclames voor te schotelen. Om de consument te kunnen volgen, maken de meeste websites gebruik van tracking cookies. Websites mogen alleen tracking cookies gebruiken als de consument hiermee akkoord gaat, veelal door de cookie-pop-up te accepteren. De Autoriteit Persoonsgegevens liet zich onlangs al kritisch uit over tracking cookies. 

Toezichthouder spreekt van manipuleren

In de verklaring aan Europese politici pleiten de Autoriteit Persoonsgegevens en andere toezichthouders nu voor het compleet verbieden van tracking cookies.

In een Nederlandstalige persverklaring legt Aleid Wolfsen, voorzitter van de Autoriteit Persoonsgegevens, uit waarom. 'Grote techbedrijven en talloze kleinere advertentiebedrijven verdienen goudgeld door ons op internet te bespioneren, dossiers over onze interesses aan te leggen en daarmee advertentieruimte te verkopen aan andere bedrijven. Ze houden bij wat jouw hobby’s zijn, of je op mannen of vrouwen valt, welke ziektes je misschien wel hebt... En dat alles om ons beter te kunnen manipuleren, zodat wij hun producten kopen. Dat zou je pervers kunnen noemen. Zéker bij het bespioneren van kinderen.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie