Premium

Dit zijn de trends die ertoe doen volgens CMO's

Topmarketeers vinden veel verschillende zaken (heel) belangrijk. Maar eerlijk is eerlijk, eentje springt er bovenuit.

Artificial?
Shutterstock

Als wij van Adformatie ergens een hekel aan hebben, is het wel aan trends. Dus mocht u ooit een reporter van Adformatie over de vloer hebben die vraagt wat de laatste trends zijn, gooit u hen er dan direct met kop en kont uit. Maar als we die trends zélf één keer per jaar uitvragen in een enquête, dan vinden we het ineens wél heel belangrijk. Dus zie hieronder. Dit zijn de trends, of nou ja, sommige zijn gewoon meer topics die CMO’s belangrijk vinden. En naar beneden toe minder belangrijk.

Als je ziet dat er 11 onderwerpen zijn die door 65 procent of meer wordt gezien als een belangrijke of zelfs zeer belangrijke marketingtrend voor 2024, dan mag je concluderen dat marketeers veel verschillende zaken (heel) belangrijk vinden. Maar eerlijk is eerlijk, eentje springt er bovenuit en dat is AI, hier gekoppeld aan machine learning en marketing automation (94 pct: ‘Belangrijk!’)

Hoe belangrijk denkt u dat de volgende marketingtrends in 2024 zullen zijn?*  
AI, machine learning en marketing automation        94%
Duurzaamheid                                                                                       83%
Journey management & personalisatie  83%
Content maken     81%
Databased marketing      81%
Merkenbouw                                                                                          79%
E-commerce   77%
Omnichannel-marketing      75%
Culturele marketing (gaming, muziek, popcultuur)      67%
Live communicatie (sponsoring, evenementen, beurzen)   65%
Pricing      65%
Marketing controlling      42%
Wereldwijde inkoop en beheer van toeleveringsketens         35%
Metaverse, NFT’s etc.  8%

*De percentages vertegenwoordigen de respondenten die op een vijfpuntsschaal kozen voor ‘belangrijk’ of ‘heel belangrijk’.

Meer CMO Report coverage:

Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.

 

Waar is Web3 gebleven?

Je hebt trends en je hebt hypes en soms is het pas een jaar later vast te stellen wat wat is. Van de Metaverse en aanverwante Web3-onderwerpen, zoals NFT’s, werd vorig jaar door de meesten nog veel van verwacht. In de Grote Marketing Enquête zei 66 procent bekend te zijn met de mogelijkheden van de Metaverse en 59 procent van de NFT. Sterker nog, vier op de tien respondenten zei toen dat hun bedrijf beide Web3-mogelijkheden ook benutte. We mogen concluderen dat het een hype was. Nu zegt slechts 8 procent dat de Metaverse, NFT’s et cetera de hit van 2024 zullen zijn. Het kan verkeren.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie