Premium

Dutch Digital Day schenkt aandacht aan deze vernieuwende ideeën

Op de uitverkochte conferentie voor creatieven spreekt een bont gezelschap over de toekomst van de creatieve industrie.

Spreker Musandu op DDD 2022
Afbeelding: aangeleverd

Op Dutch Digital Day 2022 viert de brancheorganisatie voor de digitale industrie, DDA, zijn twintigjarig bestaan. Drie generaties van ‘digitale pioniers die de industrie veranderd hebben’, spreken op de achtste editie van de conferentie over de ‘uitdaging die de industrie achterlaat voor de volgende generaties’. Aan innovatieve ideeën geen gebrek. Adformatie zet de boeiendste presentaties op een rij.

Daar zitten ze dan, wat onwennig met een zwart slaapmasker voor de ogen. Alle aanwezigen op de uitverkochte, Engelstalige DDD-conferentie kijken in de rondte, maar zien niets. Opeens klikt een korte geschiedenis van het internet en digitale marketing uit de speakers, waarna het masker af mag en de host gekleed in een Metaverse-t-shirt het woord pakt. Het idee: door het zicht weg te nemen, komt de audio gerichter binnen. Het is één van de ideeën om DDD 2022 boeiender en interactiever te maken dan een gemiddelde conferentie. Zo is er ook een speciale website waarmee de aanwezigen vragen kunnen stellen aan de sprekers. Die website blijkt een slimme zet.

Advertentie
advertisement

Divers publiek

Het publiek is erg divers. Er zijn bijvoorbeeld studenten van creatieve opleidingen die voorafgaand aan de conferentie pitches gevolgd hebben van organisaties als Dept, Triple en Hike One. De bedrijven zijn namelijk hard op zoek naar nieuwe stagiairs en junior medewerkers. Brancheorganisatie DDA biedt via onder andere DDD 2022 een helpende hand. De nieuwe voorzitter Mark Landman sprak zich er in april in gesprek met Adformatie al over uit. ‘Wij moeten er als branchevereniging voor zorgen dat we onze leden blijven faciliteren bij het aantrekken van het juiste talent en vervolgens voortdurend handvatten bieden om dat talent zich verder te laten ontplooien. Ik denk dat we aan de onderkant heel veel kunnen winnen.’

De volgende miljard internetgebruikers

Bedrijven kunnen ook buiten de landsgrenzen kijken, zeggen zowel de Rijksoverheid als deskundigen. Zo creëert Payal Arora aandacht voor de next billion users: de miljard wereldbewoners die naar verwachting de komende jaren gebruik gaan maken van het internet. Ze hebben steeds vaker een smartphone en toegang tot internet. Arora, TEDx-spreker en prijswinnend boekauteur over dit onderwerp, verwacht dat the future of creativity global is. ‘Die miljard gebruikers zijn creators, de volgende generatie creatievelingen. Ze gebruiken geen computer of laptop, ze doen alles op hun smartphone. En ze volgen vaak geen creatieve opleiding, maar leren zichzelf vaardigheden.’ Haar boodschap aan Europese merken: ‘Pas op voor het creatieve Europese fort en steek je hoofd niet in het zand. Wees je bewust van globalisering en zie de volgende miljard internetgebruikers als aanstaande creatieve partners. The world is your creative home.’

Kleding passen via virtuele avatars

Dichterbij huis gebeurt ook veel creatiefs. Zo spreekt Michael Musandu op DDD 2022. De jonge ondernemer is oprichter en ceo van de Amsterdamse startup Lalaland, dat eerder deze maand nog 2,1 miljoen euro groeikapitaal ophaalde bij investeerders. Lalaland ontwikkelt software met kunstmatige intelligentie om zeer diverse virtuele avatars te maken die webwinkels op hun beurt gebruiken om online klanten kleding te laten passen.

De gepersonaliseerde avatars, onder andere in huidskleur, kleding en kledingmaat, zijn bijvoorbeeld te vinden op Wehkamp, Zalando en Tommy Hilfiger. Zij kiezen de software van Lalaland om verschillende redenen, legt Musandu overtuigend uit. ‘Traditionele fotografie voor modellenwerk op websites is tijdrovend, complex en duur. Onze software met avatars is veel sneller in gebruik en werkt gewoon op een computer’, trapt hij af. ‘En omdat de consument de kleding online ziet op een model dat in allerlei opzichten veel meer op zichzelf lijkt, kan hij of zij veel beter inschatten of de kleding qua smaak en maat past.

De webwinkels die onze software gebruiken, krijgen nu minder retouren.’ Fijn voor de webwinkel, maar ook prettig voor de consument én goed voor het milieu. Van sommige bekende webwinkels is namelijk bekend dat zij teruggestuurde kleding op grote schaal verbranden omdat dat goedkoper is dan de kleding nakijken en opnieuw verpakken. Een aanwezige in de zaal blijkt modefotograaf en vraagt Musandu waarom hij het werk van modefotografen overbodig maakt. De vlot pratende ondernemer valt even stil en denkt na. ‘We zijn er niet om iemands werk te vervangen, we willen complementair zijn. In sommige situaties blijft echte fotografie ongetwijfeld de voorkeur houden.’

De metaverse

Geen technologie-conferentie lijkt er dit jaar omheen te kunnen: de metaverse. Wat dat precies is, hangt af van de persoon aan wie je het vraagt. Op de onlangs gehouden metaverse-conferentie in Amsterdam brainstormden 1500 aanwezigen dagenlang over de toepassingen, bijvoorbeeld.

Daniël van der Waals, oprichter van de startup Your Open Metaverse, doet op DDD 2022 een dappere poging om de metaverse uit te leggen. Hij ziet de metaverse als een toekomstige infrastructuur vol virtuele werelden. Als gebruiker kun je volgens hem straks van de ene virtuele wereld naar de andere ‘hoppen’ en gebruikmaken van interactievere social media, 3D-websites en nieuwe soorten marktplaatsen om producten te (ver)kopen. Van der Waals’ filmische demonstraties van metaverse-toepassingen op het grote scherm zijn boeiend, maar de presentatie in zijn geheel doet volgens sommige bezoekers te veel denken aan een verkooppraatje voor zijn bedrijf.

Dat de metaverse nog volop in ontwikkeling is, blijkt wel als Van der Waals een Virtual Reality-bril opzet om een live demonstratie te geven. Dertig aanwezigen kunnen via hun smartphone meedoen, de rest van de zaal volgt de demonstratie op het grote scherm. Althans, dat is het idee. Want als niet dertig maar tachtig aanwezigen via hun smartphone inloggen, crasht de website en zet Van der Waals na een paar minuten wachten zijn VR-bril af om de demonstratie te annuleren.

Metaverse DDD 2022
De metaverse-demonstratie die niet doorging Foto: Adformatie

‘Forget the war on talent, the war is over and talent has won’

Niet alleen de metaverse is in ontwikkeling, betoogt strategisch consultant Isabel Verstraete. Zij schreef een boek over waarom sommige merken beter omgingen met de coronapandemie dan andere en ontdekte een patroon. ‘De marketingwereld bestaat ondanks mooie beloften nog veel uit blablabla, want bij veel bedrijven staat de winstgevendheid voorop.’ Een mentaliteit die niet meer van deze tijd is, vindt ze. De jongere generatie heeft andere waarden hoog in het vaandel staan, zoals sociale betrokkenheid en duurzaamheid.

Daarom een tip van Verstraete aan de studenten en andere jongeren in de zaal: ‘Forget the war on talent, the war is over and talent has won. Want alle bedrijven zoeken talent en zij moeten zich aan jullie wensen houden om jullie te binden en te houden.’ Organisaties kunnen dat volgens haar onder meer doen door ‘duurzaamheid in de kern van elk idee en het hele bedrijf te verwerken.’ Verstraete noemt de Skeer-campagne van Zeeman als een goed voorbeeld van een merk dat op een luchtige manier aan bewustwording doet. Zeeman bracht een Skeer-kledinglijn uit met de boodschap dat het niet gaat om de prijs van je kleding, maar om wie je bent en hoe je denkt. De campagne werd lovend ontvangen in Nederland.

Van cryptoroof tot dans

Ook Jamie Barlett spreekt op DDD 2022. Barlett maakte voor de BBC de succesvolle podcastserie The Missing Cryptoqueen, over de grootste cryptoscam ooit. Daarna heeft hij er ook een boek over geschreven, dat net uitgebracht is. Adformatie publiceerde vorige week een interview met Barlett. Pamela Pavlicszak op haar beurt houdt zich bezig met de relatie tussen technologie en emoties en vertelt het publiek over vijf patronen in onze emotionele evolutie en de (mogelijke) implicaties voor toekomstige generaties.

En Bogomir Doringer, artiest en werkzaam bij het Nxt Museum in Amsterdam, presenteert zijn doorlopende project waarin hij inzoomt op dansbewegingen van individuen in een club. Ook vraagt hij aandacht voor een dans die individuen en groepen moet inspireren om communities te vormen om zo stadsvernieuwing aan te jagen. Een medewerker van de Nationale Bibliotheek drukt organisaties op het hart dat het belangrijk is om kopieën te maken van websites, want die zijn geschiedenis. Duidelijk is dat organisator DDA zijn best gedaan heeft om tot een divers sprekersgezelschap te komen.  

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie