Premium

Geertrui Mieke de Ketelaere: ‘Een groot deel van de mensen leert technisch niet bij’

Artificiële intelligentie (AI) is al maanden hét nieuwsonderwerp in de techsector. Adformatie liet 3 deskundigen aan het woord. Deel 1.

Geertrui Mieke de Ketelaere is ingenieur en deskundige op het gebied van technologie, waaronder artificiële intelligentie (AI). Ze schreef onder andere het boek 'Mens versus Machine' en is als techexpert verbonden aan de Nederlands-Vlaams digitale bureaugroep Springbok.  

Hoe kijk jij naar de huidige ontwikkelingen rondom artificiële intelligentie?  

‘De basis van AI is zeventig jaar geleden gelegd en sindsdien hebben we ongelooflijk veel evolutie gezien. Wat we nu zien, is voor ons een zeer normale ontwikkeling in de zoektocht naar digitale intelligentie. AI is vandaag de dag erg goed in het oplossen van taken die voor mensen moeilijk, saai of gevaarlijk zijn. In de afgelopen tijd heeft AI er een nieuwe taak bij gekregen, via generatieve AI. Namelijk taken oplossen die wij vaak wel zelf zouden kunnen, maar die ons gewoon veel tijd kosten. Artificiële intelligentie kan nu zelf beelden, teksten en zelfs ook stemmen genereren. Deze evolutie was mogelijk omdat we steeds betere hardware, meer data en modernere algoritmen zijn gaan ontwikkelen.’ 

Veel AI-ontwikkelingen komen van Amerikaanse bedrijven. Is dat zorgelijk?  

‘Het zijn inderdaad Google, Meta, OpenAI en Microsoft die elkaar aan het battlen zijn. We zijn terechtgekomen in een speelveld van de AI-elite. Als Europa zijnde doen wij niet meer mee aan AI-onderzoek gebaseerd op zuivere rekenkracht. Maar dat wil niet zeggen dat Europa niets meer te maken kan hebben met AI. De AI-elite gebruikt gecentraliseerde systemen, waar Europa eerder teruggaat naar decentralisatie en de AI lokaal draait. Dat heeft vier voordelen: het energieverbruik is lager, er is een kleinere kans op datalekken, AI blijft doorwerken zonder connectie en de reactietijd is sneller. Dat laatste is bijvoorbeeld belangrijk bij zelfrijdende auto’s, die continu data verwerken en in een fractie van een seconde moeten kunnen reageren.’ 

 

Sommige creatieven zijn bezorgd dat generatieve AI hun werk gaat overnemen. Deel jij hun zorg? 

‘Generatieve AI gaat zeker een plaats innemen in het bedrijfsleven. Omarm het dus, maar zie het als een aanvulling en niet als vervanging van een mens. In een bedrijf heb je altijd specialisten nodig, zeker met hun redeneervermogen. Positief vind ik dat generatieve AI, specialisten kan helpen, bijvoorbeeld, om advertenties makkelijker op grote schaal te personaliseren of om de klant sneller een eerste indruk te geven van advertisingvoorstellen. Die jobs vervallen niet. Wel zal een deel van de huidige taken vervallen en komen er nieuwe jobs.’ 

Wat baart je meer zorgen?  

‘Verschillende dingen. AI is bijvoorbeeld te sterk ingezet op financiële profit, dus het verhogen van de winst en het verlagen van de kosten. Er gaat naar mijn mening te weinig aandacht uit naar de ethische vraagstukken, bijvoorbeeld naar vooroordelen over geslacht, ras en huidskleur die voortkomen uit menselijke beslissingen in het verleden en die nu vervat zitten in AI-systemen. Verder is er ook gevaar voor manipulatie. Alle groepen mensen krijgen makkelijk toegang tot deze AI-platformen, ook mensen die niet in de techwereld zitten.

Zij zien steeds vaker niet meer het verschil tussen een echt geschreven tekst en een gegenereerde tekst, bijvoorbeeld. De tech ontwikkelt zich zo snel, maar het grootste deel van de mensen leert technisch niet bij en doet hier ook geen moeite voor. De digitale kloof wordt daarom steeds groter. Ik probeer die kloof met bijvoorbeeld mijn boek te verkleinen zodat er een grotere kritische massa komt over digitalisering.’ 

Dit artikel is verschenen in Adformatie #5 2023. Wil je meer weten over AI en de impact op marketing, volg dan ook de Adformatie Masterclass AI voor bureaus en marketeers bij Club Ace. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie