Premium

EY neemt VODW over

EY VODW gaat zich naast digitale transformatie en klantinnovatie ook nadrukkelijker op het terrein van communicatie en creatie begeven.

EY VODW

EY koopt het sinds 1983 zelfstandig opererende adviesbedrijf VODW om in Nederland actief te worden op het terrein van digitale transformatie. VODW werd groot in marketingstrategie en breidde het werkterrein de afgelopen jaren uit naar advies op het gebied van business transformatie en customer experience.

Barend van Doorn (managing partner EY Advisory): ‘Klantinnovatie, user experience, customer journeys, allemaal onderdelen waar we wereldwijd sterk in zijn, maar in Nederland waren we nog niet zover. Sterker nog, we hadden heel weinig, een handvol consultants. We konden twee dingen doen: het zelf opbouwen of in gesprek gaan met de marktleider op dat vlak.’

Bij VODW - dat grote bedrijven zoals ING, Eneco en Achmea helpt met klantgerichte innovatie en digitale transformatie - werken ruim 100 mensen. De vijf partners Patrick Ruijs, Maton Sonnemans, Beate Van Dongen Crombags, Marcel van Brenk en Ronald de Kimpe werken allen ruim twintig jaar bij VODW. Zij hebben de BV verkocht aan EY en gaan mee in het nieuwe bedrijf dat vooralsnog in Leusden gevestigd blijft. Bij EY Advisory werken in Nederland na de overname 450 mensen.

Ondernemerschap

EY - een van de Big 4 in de wereld van consultancy’s - is zeker niet de enige die de afgelopen jaren bij VODW heeft aangeklopt. Volgens Patrick Ruijs (managing partner VODW) is de belangrijkste reden zelfstandigheid nu op te geven dat VODW onder de vlag van EY in staat is ‘ondernemerschap waar te maken op grotere schaal.’

 ‘We hebben een open uitnodiging gekregen vooral te blijven doen wat we goed kunnen. Ik denk dat we nu in de gelegenheid zijn the best of both worlds te creëren. De ambities van VODW realiseren op internationale schaal. We doen regelmatig trajecten in het buitenland, en met improvisatievermogen lukt dat. Nu kunnen we het beter waarmaken. Ook krijgen we toegang tot nieuwe sectoren, zoals overheid, health en industrie waar we minder sterk zijn.’

Vliegende start in branding

De overname van VODW past in de strategie van EY om te groeien in digitale transformatie. In Duitsland, Engeland en Frankrijk werden de afgelopen twee jaar vergelijkbare overnames gedaan. Net als andere consultancy’s zoals Accenture en PwC gaat EY zich ook meer bewegen richting branding.

Ruijs: ‘Niet iedereen in de markt weet dat VODW veel heeft geïnvesteerd in creativiteit, met name in design. Het is ons gelukt een model te creëren waarin we teams maken van een business strateeg, een change manager,, een data scientist een marketing technoloog en een creatief/designer. Dat model kunnen we samen met EY verder uitbouwen. Onze ambitie is grote bedrijven sneller en innovatiever te laten zijn in het digitale tijdperk. Daarvoor heb je behalve change managers en processpecialisten ook creatie en communicatie voor nodig. Het totale pakket.’

Van Doorn zegt erover: ‘Als wij dat zelf zouden gaan opbouwen – en merkstrategen in huis zouden gaan halen zoals andere partijen dat doen – dan denk ik dat het een enorme klus is. Als er een zo’n creatieveling binnen rondloopt zou dat wel erg lastig worden. Met VODW als basis kan je een vliegende start maken.’

EY heeft internationaal nog geen apart label voor de nieuwe discipline zoals Accenture dat met Accenture Interactive heeft. Ruijs sluit niet uit dat dit er wel komt. ‘Dat is waar we gezamenlijk een plan voor maken. We hebben nu de ingrediënten in verschillende landen. Daar zit nog geen vlag overheen, zoals bij Accenture. Maar die stap zou je wel kunnen gaan zetten.’ Zou dat EY VODW kunnen zijn?  Ruijs: ‘In ieder geval willen we een van de aanjagers van die beweging zijn. EY Advisory werkt heel nauw samen met België en Frankrijk en daar hebben we de eerste gesprekken al over gehad.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie