Premium

Google presenteert 5 grote veranderingen voor adverteerders

De vernieuwingen draaien om AI en worden onder meer zichtbaar in de zoekmachine. Adformatie doet live verslag vanaf Google Marketing Live.

Een Google-topvrouw zet de vernieuwingen op een rijtje
Foto: Rens Blom / Adformatie

Google geeft adverteerders een nieuwe, misschien wel prominentere rol in zijn zoekresultaten. Nieuwe advertentievormen binnen Google Ads en Commerce geven merken binnenkort tot straks de mogelijkheid om op andere manieren zichtbaar te zijn in zoekresultaten, onder meer met 3D-vertoningen van producten. Adformatie zet, live vanaf de Google Marketing Live-conferentie in San Francisco, de vijf belangrijkste vernieuwingen op een rijtje.

1: Reclames bij een AI Overview

Onlangs kondigde Google de functie AI Overview aan, dat een zoekopdracht op het resultatenscherm beantwoordt met een logisch verhaal bóven links naar websites. Google gebruikt generatieve artificiële intelligentie (GenAI) voor AI Overview. Kenners verwachten dat de functie meer vragen direct gaat beantwoorden, waardoor consumenten minder vaak doorklikken naar een (gesponsorde) pagina. 

AI Overview kan grote impact hebben op Google's werkwijze en verdienmodel. Op zijn jaarlijkse conferentie Google Marketing Live maakt het bedrijf bekend dat er ook passende reclames vertoond kunnen worden bij een AI Overview.

Die reclames komen uit Shopping en Search en verschijnen boven of onder een AI Overview, inclusief een duidelijk Gesponsord-label. Een voorbeeld van Google: je zoekt op manieren om kreukels uit kleren te halen zonder strijkijzer. De AI Overview zet een paar methodes op een rij, waaronder speciale spray. Onder de AI Overview krijg je Shopping-reclames van aanbieders van sprays. Je kunt de spray zo direct kopen.

De nieuwe advertentiemethode start als een experiment in de Verenigde Staten. Google kan desgevraagd nog niet vertellen of en zo ja wanneer de functie in Nederland beschikbaar komt.

Google Marketing Live
Reclames bij een AI Overview Afbeelding: Google

2: Advertenties die echt iets toevoegen voor de gebruiker

Google wil advertenties ook nuttiger maken voor consumenten. Een reclame die niet alleen een passend product of dienst voorschotelt, maar echt helpt. Om die visie in de praktijk waar te maken, krijgen adverteerders toegang tot een nieuwe functie die meer mogelijkheden toevoegen aan hun reclames in Search.

Een voorbeeld: je gaat je huis verbouwen en zoekt een tijdelijke opslagruimte voor je meubels. Een advertentie van een aanbieder vraagt je niet direct om door te klikken naar de website, maar geeft je de mogelijkheid om wat foto's van kamers in je woning te delen om duidelijk te maken welke meubels je wil opslaan. AI identificeert die meubels en toont vervolgens resultaten van een tijdelijke opslagruimte die - op basis van inschattingen van je foto's - groot genoeg is om al je meubels op te slaan. Daarna klik je door en kom je op de relevante pagina, aldus Google.

Ook deze nieuwe advertentiemethode start op kleine schaal in de Verenigde Staten, vooralsnog zonder concrete tijdlijn voor Nederlandse adverteerders.

Google Marketing Live
Een advertentie die foto's gebruikt om betere resultaten te geven Afbeelding: Google

3: Merken krijgen nieuw profiel in zoeken

Merken krijgen ook een nieuw profiel in de zoekmachine. Wie zoekt naar een merk, ziet straks een completer merkprofiel dat onder meer informatie geeft over eventuele gratis verzending, retourneren en een lopende promotie met einddatum.

Het vernieuwde profiel moet consumenten meer informatie geven over een merk waar ze interesse in hebben en tegelijkertijd merken helpen om zichzelf beter in de kijker te spelen met bijvoorbeeld een promotie. 

Goed nieuws voor Nederlandse merken: Google geeft 'in de komende periode' alle merken wereldwijd een profiel. Matt Madrigal, vice president en general manager van Merchant Shopping, zegt tegen Adformatie dat Google merken invloed wil geven op welke YouTube-video en welke campagne er zichtbaar zijn op hun eigen profiel. 'Dat staat op de roadmap.'

Google Marketing Live
Een nieuw, completer merkprofiel in Search Afbeelding: Google

4: Virtueel kleding passen en schoenen bekijken

Wie adverteert via Google Shopping, krijgt toegang tot mogelijkheden die de conversie kunnen verhogen. Google geeft retailers opties om 3D-advertenties van schoenen te tonen en om kledingstukken in uiteenlopende maten te tonen op modellen. Die modellen hebben verschillende kledingmaten, figuren en uiterlijke kenmerken om zo goed mogelijk aan te sluiten bij consumenten. De mogelijkheid om virtueel kleding te passen start met enkel tops (voor mannen en vrouwen), alleen voor Amerikaanse adverteerders en werkt voor consumenten alleen op een mobiel apparaat. Later dit jaar komt de functie 'breder beschikbaar', maar in welke vorm(en) blijft vooralsnog onbekend. 

Google Marketing Live
Kleding passen via Google Ads: straks kan het Foto: Rens Blom / Adformatie

En voedt de adverteerder de Google Shopping-tool met een paar hoge resolutie renders van een schoen, dan maakt de AI van Google er een 360graden-animatie van. Die 3D-animatie is vervolgens zichtbaar in de Google Shopping-reclame voor de gebruiker.

In de komende weken krijgen alle Amerikaanse adverteerders toegang tot de 3D-reclamefunctie voor schoenen. Een Nederlandse beschikbaarheid deelt Google nog niet. Het bedrijf onderzoekt of de 3D-functie ook doorvertaald kan worden naar andere productcategorieën, antwoordt een woordvoerder op de vraag van Adformatie.

Google Marketing Live
Zo ziet een advertentie met 3D-mogelijkheid eruit Foto: Rens Blom / Adformatie

5: AI-verbeteringen in Performance Max

Google's Performance Max (PMax)-suite krijgt ook nieuwe functies. Die leunen voornamelijk op AI, of juist het slimmer maken van de AI. Bijvoorbeeld om je merkrichtlijnen toe te voegen aan de Google AI, zodat de software je visuele stijl snapt en daar rekening mee kan houden. 

Het toevoegen van merkrichtlijnen aan PMax start in de komende weken als een bèta en komt in het derde kwartaal breder beschikbaar.

Je kunt als merk straks ook een bestaande afbeelding binnen PMax laten bewerken door de AI. Denk hierbij aan het verwijderen van een storend element als een lamp naast je object en het aanpassen van de achtergrond. Deze genoemde vernieuwingen zijn binnen enkele weken wereldwijd beschikbaar.

Ook nieuw is het laten genereren van nieuwe achtergronden bij een bestaand product zoals een tas. Voer Google een bestaande marketingafbeelding en de AI binnen PMax genereert een handvol nieuwe afbeeldingen die je kunt gebruiken voor digitale campagnes. Deze functie rolt 'later dit jaar' uit voor verschillende productcategorieën. 

Meer vernieuwingen

Google deelt op Google Marketing Live meer vernieuwingen waar adverteerders mee aan de slag kunnen, op korte of langere termijn. Zo wordt het mogelijk om videoreclames in Google Search te zetten, waaronder video's van influencers die gesponsord zijn door het merk in kwestie. 

Merken kunnen in Google's Product Studio ook een korte mp4-video laten genereren door AI. Die AI heeft hier een paar foto's van het product voor nodig. Een demonstratie op de conferentie aan Adformatie maakt duidelijk dat deze techniek nog aan het begin staat. De AI maakt inderdaad een paar seconden durende video waarin - in dit geval - een tas iets beweegt en een dynamische achtergrond heeft. Meer gebeurt er nog niet en de video is zo kort dat hij ook als GIF te gebruiken zou zijn. De AI-techniek moet door verbeteringen op termijn langere video's kunnen maken waarin meer gebeurt. 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie