Budget van het proces naar het scherm: hoe AI craft, creativiteit en efficiëntie versterkt

Mariëlle Tolen van Media.Monks verwacht dat er dankzij AI meer tijd en budget vrijkomt voor craft.

Als je ooit hebt geëxperimenteerd met ChatGPT of Midjourney, dan weet je dat de impact van AI op marketing en advertising onmiskenbaar is. In de afgelopen maanden hebben we de snelle opkomst gezien van tools die niet alleen steeds capabeler, maar ook alsmaar toegankelijker worden. Gezien hoe snel deze technologie zich ontwikkelt, lijkt het bijna naïef om te proberen te voorspellen hoe de toekomst van film eruit gaat zien nu AI zich op de set heeft gemeld. 

Toch houden we ons daarmee bezig, want het is een toekomst waar wij maar al te graag aan bijdragen en deelnemen, en daarvoor moeten we de technologie nu al omarmen en beheersen. De praktische toepassingen van AI zijn adembenemend, zoals velen kunnen evenaren. Van het creëren van assets en conceptvisualisatie tot speciale effecten en distributie, AI heeft een compleet nieuwe draai gegeven aan de manier waarop film content wordt gemaakt en gezien. Misschien wel een van de grootste pluspunten vanuit filmproductie is dat AI de uitgebreide en vaak dure reis van script naar shoot naar scherm efficiënter kan maken dan ooit tevoren. 

Zo kan AI helpen

Uiteraard is het ook zo bij deze nieuwe ontwikkeling dat je de technologie niet gebruikt omwille van het gebruik van de technologie. Ga voorbij de hype in het toepassen van AI in het filmproces en kijk waar er daadwerkelijk waarde kan worden gecreëerd voor zowel klanten als consumenten. Daarvoor is het belangrijk altijd te beginnen met de vraag waarom we iets gebruiken, en in dit geval: wat willen we precies bereiken met AI? Dan helpt het als interne AI-experts slechts een bureau verderop zitten, wat ons in staat stelt om te onderzoeken waar en hoe we de grenzen van onze craft kunnen verleggen.  

AI heeft de kracht om onze craft en creativiteit te versterken. Door altijd eerst 'waarom?' te vragen, heb ik echter ontdekt dat AI ook op vele andere manieren erg nuttig kan zijn binnen mijn vakgebied. Geen behulpzame onderzoeksassistent tot je beschikking? ChatGPT is beschikbaar. Storyboards, concept art of een moodfilm nodig om je idee te visualiseren? Stable Diffusion of Midjourney staan voor je klaar. Zo is AI niet alleen een handige tool voor onze creatieven, maar helpt het ons ook om de doorgaans tijdrovende (pre)productieprocessen, zoals het aanpassen en vertalen van concepten voor een andere markt, te verbeteren en te automatiseren. 

AI gaat perspectief veranderen

Door AI als productietool in te zetten, kunnen we onze aandacht meer op het uiteindelijke product dan op (pre)productieprocessen richten. En zo zorgen we ervoor dat onze klanten hun producten niet alleen sneller, maar ook kostenefficiënter bij hun publiek kunnen promoten. Een makers-mentaliteit is essentieel, en dus doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat getalenteerde mensen hun skills, creativiteit en craft kunnen blijven ontwikkelen—en ik geloof dat AI daar een belangrijke rol in speelt.  

De technologische revolutie die we nu zien komt overeen met de maatschappelijke impact van de opkomst van het internet en de introductie van pc’s. Vergelijkbaar met hoe computers en digitale VFX onze industrie hebben getransformeerd, zal AI het algemene perspectief op content creatie veranderen—niet alleen als het aankomt op hoe mensen met ideeën komen, maar ook op het gebied van hoe content wordt geproduceerd, door wie en tegen welke kosten. Deze technologie heeft nu al een duidelijk “voor” en “na” moment; als we voorheen discussieerden over de impact van digitaal versus handmatig werk, vergelijken we nu door AI gecreëerd werk met alle andere content—en dit zal een nieuw tijdperk in de filmindustrie definiëren. 

Meer tijd en budget voor craft

Met AI als de gemeenschappelijke noemer binnen ook onze branche, zullen met name degenen die investeren in het experimenteren met en bouwen van AI tools, en het trainen van aangepaste modellen die niemand anders heeft, uitblinken. Daarnaast zullen zij ook degenen zijn die investeren in het creëren van het volgende grote idee, nieuwe verhalen, en innovatieve creatieve benaderingen en visuele taal. Dankzij AI kunnen we verscheidene vaak tijdrovende processen automatiseren en versnellen, waardoor er veel meer tijd en budget vrijkomt voor craft en creativiteit. 

Met de snelle ontwikkeling van AI zullen er voortdurend verschuivende verwachtingen zijn met betrekking tot deze technologie. Daarom richten wij ons op dit moment op het uitproberen, testen en beheersen van alle beschikbare tools, om onszelf voor te bereiden op klantbehoeften die ongetwijfeld gaan veranderen—en alle partijen waar wij mee samenwerken zijn de eersten die hiervan profiteren. 

Mariëlle Tolen is associate director bij Media.Monks

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Angelo Keja
Ze zegt niks nieuws en het leest alsof het met AI is geschreven
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie