Facebook-klokkenluider: 'Politieke manipulatie op het platform bleef zonder gevolgen. Ik heb bloed aan mijn handen'

Sophie Zhang kreeg 'verregaande bevoegdheden' om te beslissen waar Facebook aandacht aan besteedde.

In 2018 lanceerde Facebook tijdens een gehekeld persmoment - het leek allemaal voor de show - de zogenaamde war room.

Volgens Sophie Zhang, een onlangs door Facebook ontslagen datawetenschapper, faalt Facebook in de bestrijding van politieke desinformatie in niet-Westerse landen. De manipulatie bleef in veel gevallen zonder gevolgen, schrijft de vrouw in een memo van 6600 woorden op een intern discussieforum, in handen van de Amerikaanse nieuwssite BuzzFeed. 

Zhang stelt dat Facebook vooral aandacht heeft voor politieke manipulatie in de Verenigde Staten en West-Europa, waar de mogelijke PR-schade groot is. In landen waar dat niet zo is, zou Facebook veel te traag actie ondernemen bij politieke inmenging.

'Bloed aan handen'

Volgens de datawetenschapper was haar macht bij de techreus dusdanig geconcentreerd, dat ze zonder verder toezicht beslissingen kon nemen die een directe impact hadden op die verkiezingen. Ze registreerde in verschillende landen honderdduizenden accounts die desinformatie verspreiden over politieke gebeurtenissen zoals verkiezingen, maar ook over het coronavirus. Ze schrijft dat er soms maanden overheen ging voor de desinformatie daadwerkelijk werd verwijderd. 

Volgens Zhang leed haar gezondheid onder haar werk. 'Ik weet dat ik inmiddels bloed aan mijn handen heb', schrijft ze volgens BuzzFeed in haar memo. Ze zegt zich voor haar ontslag hard te hebben gemaakt voor meer aandacht voor de maatschappelijke effecten van de manipulatie.

Mismanagement

Op haar laatste dag plaatste Zhang een essay op het interne discussieforum van Facebook, beschikbaar voor alle medewerkers. Daarin schrijft ze dat ze afzag van een ontslagvergoeding van 'tienduizenden dollars', zodat ze vrijuit mag spreken over haar tijd bij de techreus.

Zhang stelt verder dat er bij Facebook geen kwaadwillenden werken, maar dat de problemen ontstaan door mismanagement: het bedrijf zet simpelweg te weinig middelen in om politieke desinformatie in bepaalde landen te bestrijden. Waar het dat wel doet, wordt de nadruk dus op PR gelegd, om zo min mogelijk gezichtsverlies te leiden. 

Vorige week besloot er overigens al een andere ex-werknemer uit de school te klappen. Software-ontwikkelaar Ashok Chandwaney zegt dat het bedrijf 'profiteert van het aanjagen van haat'. Ook Chandwaney verliet het bedrijf eveneens met een stuk op het interne forum.

Klimaatinformatiecentrum

Facebook liet deze week weten een klimaatinformatiecentrum op te zetten om nepnieuws te bestrijden. Het sociale medium doet dat op een moment dat de kritiek vanwege het toestaan van onwaarheden over de bosbranden in het westen van de Verenigde Staten aanzwelt. Het informatiecentrum moet gebruikers van wetenschappelijke informatie gaan voorzien over het klimaat. De dienst komt er hetzelfde uit te zien als de informatiecentra die Facebook eerder lanceerde over het coronavirus en over de Amerikaanse verkiezingen. Voorlopig is het alleen toegankelijk in de VS, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.

In 2018 lanceerde Facebook tijdens een gehekeld persmoment - het leek allemaal voor de show - de zogenaamde war room. Het was de bedoeling dat medewerkers daar nepnieuws zouden bestrijden. Of die kamer nog bestaat, is onduidelijk.

Lees ook: Wereldwijde merkcampagne van WhatsApp moet aantonen dat het meer is dan een berichtendienst

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie