Premium

Laurens Vreekamp: ‘De fleecetrui wordt opnieuw ontdekt en gewaardeerd’

Vreekamp bracht voor de hype een boek uit over AI en adviseert organisaties tegenwoordig over de kansen en risico's van de software.

Prompt aan Open AI GPT-4: Ik wil een fotorealistische afbeelding van een robot die een rode fleecetrui draagt waarop het woord AI zichtbaar is.
Geen AI-opdruk, wel een schaap (?) en cowboyhoed (?)

De een gebruikt ChatGPT, Midjourney en andere programma’s om zijn werk te optimaliseren, waar een ander vreest voor zijn baan en een derde er op rekent dat AI niets meer is dan een hype. Maar wat kun je er nu echt mee? En welke mogelijkheden en risico’s liggen er in de nabije toekomst? Drie creatieven die al jaren met AI werken, delen hun geleerde lessen en toekomstverwachtingen. In dit derde artikel: Laurens Vreekamp.

Lees ook: Deel 1, waarin Hendrik van Zwol AI-afbeeldingen genereert en uitleg geeft bij de resultaten.
Lees ook: Deel 2, waarin Eric van Hall vertelt hoe CopyRobin dankzij AI minder copywriters nodig heeft.

Laurens Vreekamp adviseert organisaties over het gebruik van AI en bracht in 2022, dus een jaar vóór de introductie van ChatGPT, een boek uit dat ingaat op de mechanismen, mogelijkheden en risico’s van AI.

RB: Jouw boek ‘The Art of AI’ is alweer even geleden uitgebracht en de ontwikkelingen volgen elkaar snel op. Hoe actueel is het boek nog?
LV:

‘We hebben geprobeerd de mechanismen van de besproken tools uit te leggen. Zo hebben we de voorloper van ChatGPT behandeld, want de naam ChatGPT bestond nog niet. Runway daarentegen hebben we ook uitgebreid behandeld en bestaat nog steeds. Ik denk dat de basis van het boek nog steeds volstaat, ook als je wil weten hoe je AI kunt trainen. Maar inderdaad, een aantal praktische voorbeelden zijn niet meer zo actueel, dus nu vooral ter inspiratie. Ik denk daarom na over een nieuw boek waarin ik vooruit wil kijken op AI.’

Waar staan we volgens jou nu met AI?

‘Generatieve AI die dus tekst, afbeeldingen en meer genereert trekt als een sexy red dress in de etalage van een kledingwinkel mensen aan. Maar die mensen komen er nu deels op terug, ze vinden generatieve AI bijvoorbeeld niet verrassend genoeg of zijn bang voor desinformatie. We komen zo terug op de oudere AI, die analyses doet en patroonherkenning mogelijk maakt. Ik noem die oude AI de fleecetrui. Die fleecetrui wordt opnieuw ontdekt en gewaardeerd, bijvoorbeeld door journalisten en communicatiespecialisten die via Chatpdf.com met bestanden ‘praten’, gespreksopnamen laten uitwerken tot tekst of afbeeldingen laten factchecken. Software als ChatGPT en Dall-E hebben ons wel laten zien dat we via prompts goed kunnen praten met AI.’

Welk advies heb jij voor bureaus die bang zijn om minder werk te krijgen van klanten?

‘Ik zou de proactieve vlucht naar voren nemen. De klant is niet gek, die is ook aan het experimenteren en gaat anders op de stoel van het bureau zitten. Naar mijn mening kun je als bureau beter bij de klant duidelijk maken dat en hoe je AI inzet in bepaalde onderdelen van het traject, en aangeven dat je sommige zaken bijvoorbeeld sneller kunt doen dan voorheen. En aangeven dat je daarom ruimte en mogelijkheden ziet voor vernieuwend en ander soort werk voor die klant. In ieder geval moet je als bureau altijd je waarde duidelijk kunnen maken.’

CopyRobin laat zijn copywriters intensief werken met AI om meer teksten per uur te creëren. Een deel van de copywriters zegde daarom op. Snap jij dat?

‘Ja, ik kan mij heel goed voorstellen dat een deel van de copywriters opzegt omdat zij niet gedegradeerd willen worden tot prompt engineer. Met deze strategie kun je weliswaar meer teksten produceren, maar ik kan mij niet voorstellen dat mensen dit werk het liefst doen. Wellicht houdt zo’n bureau op termijn alleen junior copywriters over, die het als werk erbij doen.’

Is de angst om als creatief persoon vervangen te worden door AI terecht?

‘Dat denk ik niet. Het is onvermijdelijk met nieuwe technologie op de markt dat een deel van de creatieve sector zegt dat de mens vervangen kan worden. En vanuit duurzaamheidsoogpunt valt er wat voor te zeggen als een dure, tijdrovende en milieubelastende photoshoot vervangen kan worden door een gegenereerde afbeelding. Mits zowel de professional als de klant de output van de software goed genoeg vinden. En die software, daar draait het om. Nu je in natuurlijke taal kunt interacteren met AI, kun je misschien sneller werken en meer dingen doen. Maar je wordt er niet per se creatiever van. AI kan je helpen met brainstormen, maar gaat niet de hele pitch voor een klant verzinnen. Want creatief werk is het verzinnen van dingen, waar AI-systemen werken pas als ze doen wat je verwacht. Creatief werk is juist bij uitstek werk dat vernieuwt en verrast.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie