Het is onvermijdelijk. Je kunt anno 2023 geen stap zetten, geen krant openslaan (pardon nieuws-app openen), geen gesprek bij de koffie-automaat beginnen, of het gaat over artificial intelligence (hierna AI). In heel veel beroepsgroepen is het al een tijdje het gesprek van de dag, en onder marketeers al helemaal.
Dat marketeers er niet over uitgepraat raakt, zien we in andere delen van CMO Report terug, wanneer we vragen naar de belangrijkste topics die het veld bezig houdt. Maar in dit artikel willen we het vooral hebben over de dagelijkse praktijk. Hoeveel marketeers gebruiken AI-tools? Welke tools gebruiken ze? En waarvoor dan wel?
Laten we openen met te constateren dat maar 15 procent van de ondervraagde topmarketeers helemaal geen AI-tools gebruikt. De overige 85 procent is dus al hands-on met verschillende tools. Maar ChatGPT springt daar toch wel met kop en schouders bovenuit. Meer dan 7 op de 10 gebruikt dat hulpmiddel in zijn (m/v) dagelijkse werkzaamheden. Zie hier de overige percentages:
Welke AI-tools gebruikt u in uw dagelijkse werkzaamheden? | |
---|---|
ChatGPT | 71% |
Midjourney | 29% |
Deepl | 29% |
Optmyzr | 15% |
Grammarly | 13% |
DALL-E | 13% |
Copy.ai | 10% |
Synthesia | 8% |
Anders, namelijk… | 10% |
Geen van bovenstaande | 15% |
Meer CMO Report coverage:
Alle artikelen en interviews over CMO Report 2023 hebben we hier voor u op een rijtje gezet.
Tekstgedreven
De cijfers laten niets aan duidelijkheid te wensen over. Ja, Midjourney en Deepl beginnen terrein te winnen en ja, Optmyzr, Grammarly en DALL-E zijn daarna de tools die voor de poort staan, maar ChatGPT is wel veruit favoriet. Waar wordt die tool dan voor gebruikt door marketeers? Dat is – niet verwonderlijk – allemaal zeer tekstgedreven. Het is vertalen, het is samenvatten, het is het maken van een eerste opzet, die daarna handmatig wordt gefinaliseerd.
Extra inspiratie
Dat het allemaal nog kinderschoenenwerk is, blijkt wel uit het feit dat veel marketeers terugspelen dat ze ChatGPT voor interne communicatie (mails bijvoorbeeld) gebruiken. En niet voor externe communicatie (want toch een risico). Maar dat de tool echt al als sparringpartner wordt gezien (iets wat CMO’s letterlijk zeggen), blijkt ook wel uit soundbytes als ‘extra inspiratie’, ‘ideeën genereren’ en ‘genereren van oplossingsrichtingen’. Een enkeling is echt al een heel stuk verder dan dat en gebruikt ChatGPT voor onderzoek, presentaties, datavalidatie, als vertrekpunt voor concepting, creatie en copy, voor het begrijpen van het Ideal Customer Profile (ICP) en de buyer personas. Conclusie? De trein rijdt. Hij rijdt hard. Veel harder dan sommigen denken. Lees voor meer context het interview met Charida Dorder, auteur van het boek ‘AI in marketing’.