Deze 10 artikelen over artificiële intelligentie (AI) vatten 2023 samen

AI kwam in allerlei onderwerpen terug, Deze artikelen tonen de trends van 2023.

Afbeelding ter illustratie
Afbeelding: Shutterstock

Artificiële intelligentie (AI) is niet nieuw, maar brak begin 2023 wel door dankzij de brede beschikbaarheid van de digitale hulp ChatGPT en AI-innovaties van uiteenlopende kleinere en grote techbedrijven. Die innovaties helpen bureaus met het creatieve proces, adverteerders om sneller tot betere online reclames te komen, copywriters om efficiënter tot teksten te komen en merken om betere briefings te creëren voor specialistische bureaus. Op Adformatie zijn dit jaar heel wat artikelen over AI verschenen. Een overzicht van tien stukken over de trends en inzichten van 2023.

1.

In de pr-strijd rondom AI pakt Microsoft deze week een puntje op Google

Begin 2023 presenteerden techreuzen Microsoft en Google allebei AI-diensten voor consumenten en merken. Microsoft pakte die aankondiging vanuit pr-oogpunt veel tactischer aan dan Google, en laatstgenoemde zag mede daarom op één dag honderd miljard dollar aan beurswaarde verdampen.

2.

Op GPTx weten ze het zeker: ChatGPT en andere AI gaan veel creatieve beroepen drastisch veranderen

In april vond het eerste grote Nederlandse evenement plaats dat volledig draaide om AI. Adformatie toog samen met zevenhonderd andere bezoekers naar Haarlem om te luisteren hoe naar de experimenten en tips van merken, bureaus en experts experimenteren met generatieve AI.

3.

Media.Monks integreert AI in haar diensten om het werk efficiënter te maken

Vrijwel alle bekende bureaus zijn in 2023 begonnen of verder gegaan met het gebruiken van AI. Eén ervan is Media.Monks. Een interview met Innovation Director Geert Eichorn over het nut van AI-diensten voor collega's en klanten.

GPTx Haarlem
Een deel van de Koepelgevangenis waar GPTx plaatsvindt Foto: Adformatie

4.

Google presenteert AI-innovatie die adverteerders tijd bespaart en kwaliteit verhoogt

Waar Google begin 2023 nog wat stuntelde met de pr rondom AI-aankondigingen, ging dat in mei al een stuk soepeler. Het bedrijf, groot geworden door online advertenties te verkopen, presenteerde verschillende AI-tools die het leven van adverteerders makkelijker moeten maken. Daarnaast gaat de kwaliteit van hun advertenties ook omhoog, zo claimt Google.

5.

Artis springt in op AI-trend en lanceert 'animal intelligence'-campagne

In de loop van 2023 benadrukten steeds meer adverteerders dat zij AI gebruiken in hun campagnes. Bij de ene campagne leek dat vergezocht, bij de ander heel logisch en bij een derde juist een mooie inhaker. Artis valt in die laatste categorie door een 'animal intelligence'-campagne te lanceren, en AI zo een eigen betekenis te geven.

6.

Terugblik Cannes: 'Ik heb hier, als adverteerder, een dubbel gevoel bij'

Ook op het jaarlijkse adverteerdersfeest Cannes ging het om AI, AI en nog eens AI. Zes betrokkenen blikken terug op de 2023-editie. 'In een wereld waarin AI steeds meer terrein wint, werd me in Cannes nog eens duidelijk dat de creatieve industrie zeker niet achterblijft in de adaptie van deze technologie.'

Kwebbelkop AI
De virtuele versie van Kebbelkop Screenshot uit de YouTube-video

7.

Nieuwe sportwebsite van Mediahuis leunt volledig op ANP-nieuws en AI

Voor uitgevers was AI in 2023 een mooie tool om hele websites te lanceren die via AI nieuws brengen zonder tussenkomst van een redacteur. Dat gebeurt wereldwijd, met AI-websites die andermans teksten kopiëren en iets herschreven publiceren om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. En die bezoekers lastig te vallen met allerlei advertenties. De Nederlandse uitgever Mediahuis pakt het zorgvuldiger aan, door een website te lanceren die nieuws van persbureau ANP via AI iets aanpast en online zet. Als aanvulling op de redactie en geen vervanger, benadrukte een woordvoerder van Mediahuis destijds.

8.

'Wie AI nu slim inzet, is de winnaar van morgen'

Adformatie schrijft niet alleen over AI, maar houdt zich er zelf ook actief mee bezig. Zo vond in oktober de eerste Adformatie masterclass AI plaats, waarop zeven vooraanstaande experts uit de marketing- en communicatiewereld hun inzichten en tips deelden met vakgenoten.

9.

Meest gebruikte AI-tool door CMO's is ChatGPT

Als Adformatie in september en oktober chief marketing officers vraagt welke AI-tool zij het meest gebruiken, blijkt dat het welbekende ChatGPT te zijn. Liefst 71 procent van de CMO's gebruikt ChatGPT in zijn dagelijkse werkzaamheden. De nummer twee, beeldgenerator Midjourney, volgt op groter afstand met 29 procent. De statistieken volgen uit het CMO Report dat Adformatie hield in samenwerking met Serviceplan Group.

10.

Grootste Nederlandse YouTuber ziet AI-kloon floppen, dus gaat hij zelf weer video's opnemen

Dit jaar bleek ook dat AI niet altijd zaligmakend is. Zo dacht de grootste Nederlandse YouTuber in de zomer met pensioen te kunnen door zijn video's voortaan te laten presenteren door een AI-kloon. Maar na een stormvloed van kritiek van concurrenten en kijkers kwam de YouTuber in december terug op zijn strategie. Hij heeft de AI-kloon in de ijskast gezet en gaat zelf weer video's presenteren, want zijn abonnees zaten helemaal niet te wachten op een hysterische avatar.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie