Location-based AR is de toekomst van digitale communicatie

Alles Augmented #90: het laatste nieuws over augmented reality en hoe het de toekomst verandert.

De toekomstb van location-based AR

De komende jaren komt het Real-World Metaverse (zoals Niantic dit noemt) tot stand, nu al zijn er enorm veel bouwstenen beschikbaar. 

Snapchat heeft haar Landmarkers uit de beta gehaald en iedereen met een LiDAR-device kan een locatie of gebouw scannen om daar AR voor ontwikkelen die naadloos aansluit op de omgeving.

Van verhalen vertellen rondom een boekenwinkel, installaties op de Expo 2020 Dubai tot een een visueel spektakel om Megan Thee Stallion's "Sweetest Pie" nieuwe single met Dua Lipa te promoten. 

Daar zit muziek in

Niantic, de maker Pokémon Go,  maakt met de acquisitie van het grootste webAR-platform 8th Wall haar location-based AR in een keer toegankelijk voor 5 miljard devices wereldwijd. Iedereen heeft immers een browser op zijn smartphone.

Hun Lighship SDK en de 8th Wall-engine vormen samen een gigantische, krachtige combinatie. Op SXSW deelde Niantic nog een trailer van zijn nieuwe Pixellynx waarbij je location-based AR Music-experiences kan opdoen met de Ready Player Me-avatar 

Het is niet voor niks dat zowel Snapchat als Niantic door Fast Company is opgenomen in het rijtje van de 10 veelbelovendste AR/VR-companies van 2022. 

Joel Beukers uit een abri

Location-based AR zal zich steeds verder ontwikkelen van een compacte AR-experience op bijvoorbeeld een poster naar een heel gebouw oflocatie tot een complete straat. De technologie en devices zijn er al.

Maar met imagetracking, dus het herkennen van een afbeelding en dat gebruiken als referentie voor locatiebepaling van de AR, kan ook al heel veel. Daarmee zou je een abri, een deel van een winkel of een heel gebouw waar bijvoorbeeld een steigerdoek ophangt tot leven kunnen brengen.

Voor Clean Nutrition (voedingssupplementen) komt bijvoorbeeld Joel Beukers uit verschillende abri’s. Groei-maten konden het Instagram Effect openen, de abri scannen en na de experience kregen ze een kortingscode of maakten ze kans op een grotere prijs.

Joel Beukers OOH AR campaign

2. Niantic lanceert Peridot, een virtueel AR-huisdier

Er zijn meer ontwikkelingen bij Niantic, want het lanceert ook een virtueel AR-huisdier genaamd Peridot. Het wordt (nog wel) een app met eigenlijk een soort AR-Tamagotchi die je moet helpen opgroeien.

Zoals in elke Niantic-game ga je samen met je virtuele pet ook de straat op. Buiten kan je samen wandelingen maken om punten te verdienen en verborgen schatten in de wereld om je heen ontdekken. Dat is ook het toffe van Niantic, dat het beweging zo enorm stimuleert.

Peridot trailer

3. TikTok mengt zich in de strijd van AR-platformen en lanceert Effect House

Elk groot AR-platform heeft zijn studiosoftware om AR-experiences te ontwikkelen. Snapchat heeft Lens Studio, Meta heeft Spark AR en TikTok heeft nu dus Effect House.

Wij hadden al een tijd toegang tot de closed Beta en nu is het open voor iedereen. Elke creator krijgt zo zijn eigen VFX-studio in handen om zijn videocontent nog toffer te maken.Tot op heden zijn er met de AR-effects van zo’n 450 Effect Creators al 1,5 miljard video’s gemaakt met in totaal zo’n 600 miljard views. Wow.

Download het zelf. (wel alleen voor Mac)

TikTok Effect House

4. 3D-ads en AR-commerce geven onlineshopping een boost

Steeds meer platformen experimenteren met 3D-ads zodat consumenten producten van alle kanten in 3D kunnen bekijken. Twitter heeft bijvoorbeeld een nieuw ad format genaamd Product Explorer Ads en Meta heeft een integratie met het ecommerce platform Vntana waarmee je met 3D modellen direct kan adverteren.

De stap naar AR is zo gemaakt, waarmee je het product gelijk in huis ziet of kan uitproberen. Een mooi voorbeeld daarvan zijn de shoppable Lenses op Snapchat. Je koppelt een productcatalogus (vanuit een ecommerce-platform zoals Shopify of gewoon een .csv) aan de Lens waarmee je het product zelf kan uitproberen in AR en met één druk op de knop gelijk naar elke specifieke product page kan gaan om het direct te kopen.

Wij hebben de afgelopen tijd de eerste shoppable Lenses in Europa ontwikkeld met onder meer vintage t-shirts waarmee je in de vibe van de print komt, sneaker try-ons of zelfs gordijnen kopen. :)

Shoppable Lenses with AR try ons on Snapchat

5. Leer gebarentaal met deze nieuwe Snapchat Lens

AR verschuift steeds van alleen entertainment naar ook een utility. Zoals dit handige voorbeeld op TikTok waarmee je via lijnen in AR leert bepaalde make-up-stijlen te maken.

De Lens van Snapchat waarmee je gebarentaal leert is zo next level. Je moet elke keer een woord spellen door één voor één de letters na te doen met je handen (die de camera via Machine Learning herkent). Als je het woord goed na doet, krijg je in AR het woord te zien.

Ze hadden er zelfs een tv-ad voor tijdens de Oscar-uitreiking. En in de beschrijving van de video staan de links naar de vier Lenses.

Fingerspelling Lenses on Snapchat

Bonus - AR podcast Social Stories - Bonus

Ik kreeg de kans om in de eerste aflevering van de (Dutch) podcast Social Stories te praten over de vele manieren waarop bedrijven AR kunnen gebruiken. BNR Nieuwsradio heeft met Snapchat een 2e seizoen van de podcastreeks gelanceerd en het draait allemaal om AR.

Heerlijk om ruim een kwartier los te kunnen gaan over de kracht van AR. Hou ervan. Zo weinig tijd, zo veel te vertellen. Evangeliseren AR! ;) Luister naar deze aflevering (of de andere 2) op je favoriete podcastplatform

Social Stories

Lees meer en schrijf je in

Lees ook de andere 'Alles Augmented' posts en schrijf je in voor de tweewekelijkse AR-nieuwsbrief van Bas Gezelle (Playar)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie