Meta gaat creators betalen voor originele Facebook Reels-content

Het socialmediabedrijf gaat bonussen uitdelen aan geselecteerde creators die kijkdoelen halen op Facebook Reels.

Meta - het bedrijf achter onder meer Facebook - introduceert een bonusbetaalsysteem voor creators die originele video's plaatsen op Facebook Reels. Het bonussysteem, genaamd Reels Bonus, keert verschillende bedragen uit aan influencers. Ook start er een Challenges-programma, dat creators trapsgewijs meer geld uitkeert naarmate hun video's meer views krijgen.

Met het nieuwe bonussysteem wil Facebook meer influencers verleiden om originele content te publiceren op Facebook. Het platform ondervindt steeds meer concurrentie van met name TikTok en YouTube Shorts, dat ook dergelijke bonusregelingen hanteren. Facebook heeft onlangs duidelijk gemaakt dat TikTok-video's met bijbehorend watermerk die op Facebook doorgeplaatst worden, lager gepositioneerd worden en dus minder views trekken. Ook op dit soort manieren 'stimuleert' het bedrijf creators dus om originele content te plaatsen, schrijft onder meer Techcrunch

Advertentie
advertisement

Facebook start op kleine schaal

Het Reels Bonus-bonussysteem van Facebook keert maximaal vierduizend dollar per maand uit aan een aangesloten creator. Facebook houdt andere beloningssystemen in stand; populaire accounts kunnen dus meer verdienen. Het bedrijf bepaalt welke creators het uitnodigt om mee te doen aan het nieuwe bonussysteem. Vooralsnog lijkt het programma niet in Nederland actief. 

Facebook meldt in een blogpost dat het een Reels Play Bonus Insight-pagina lanceert waarop creators zien hoe hun content presteert en wanneer ze welke beloningen krijgen. Die statistiekenpagina komt na kritiek van sommige creators, die het beloningssysteem niet transparant en daarom onduidelijk vinden. 

Advertentie