Premium

Ondertussen bij... Team5pm, de nieuwe 5pm Group

YouTube Marketing Agency 5PM en productiebureau Studio Catwise gaan als één merk de markt op.

Jelmer Wind

YouTube Marketing Agency 5PM en videoproductiebureau Studio Catwise gaan samen verder onder één vlag, Team5pm. De verschillende labels binnen het bureau worden daarmee samengevoegd en kunnen als één merk de markt op, compleet met een nieuwe brand identity.

Team5pm richt zich op data research, strategie, content, advertising en video-sales via het eigen YouTube-netwerk. In korte tijd heeft 5PM - het bureau werd drie jaar geleden opgericht en in 2020 uitgebreid met videoproductiebureau Studio Catwise - weten uit te bouwen van een vierkoppige start-up naar een volwaardig agency met 75 teamleden.

Inmiddels helpt Team5pm grote nationale en internationale klanten als ANWB, Amazon Prime Video, Samsung, AkzoNobel, The Ocean Clean-up, GAMMA, Jacobs Douwe Egberts en KPN. Het bureau helpt merken in twintig landen aan 'succes op YouTube' en wil uiteindelijk over de hele wereld actief zijn.

Het geheim van hun eigen succes volgens mede-oprichter Jelmer Wind? 'YouTube wordt door het merendeel van de merken louter ingezet als advertentieplatform, wij benaderen het juist vanuit de organische hoek.'

Advertentie
advertisement
Wat doet 5PM precies?

'Plat gezegd, helpen we merken en publishers met succes op YouTube: het realiseren van meer views, een langere kijktijd, hoge rankings, advertentieomzet en leads. We zijn het go to bureau voor partijen die 'wat met YouTube willen.' Ieder bedrijf heeft andere doelstellingen en aan de hand van onze vier units, strategie, content, advertising en exploitatie brengen we advies uit en gaan we ook echt over tot productie. Dat doen we vanuit de organische hoek van content maken. We creëren video’s die door kijkers ook echt graag bekeken willen worden. We verkopen aandacht, zeg ik altijd.'

Kun je een voorbeeld noemen?

'Als mensen willen weten hoe ze een tuinhuisje bouwen of een radiator installeren, zorgen wij ervoor dat het how-to filmpje van onze klant Gamma bovenaan in de zoekresultaten verschijnt. De video maken we zelf. Aan de hand van data-onderzoek produceren we video's met een bepaalde intentie. We zorgen er vervolgens voor dat er een organisch bereik komt en advertentiebereik. Dat is denk ik wel uniek.'

Het gaat bij jullie meer om de inhoud?

'YouTube wordt door het merendeel van de merken louter ingezet als advertentieplatform. Grote merken kopen heel veel bereik in op YouTube, allemaal reclame, commercieel. Wij bedenken, creëren en analyseren content die mensen ook daadwerkelijk willen zien. Klanten als Akzo Nobel en Volkswagen zijn echt aan het kijken naar hoe ze via de customer journey op YouTube de aandacht kunnen pakken en grip te kunnen bieden aan iemand die naar iets op zoek is. Mediahuis, Talpa en NPO zijn voornamelijk heel druk bezig met: hoe bereik ik een jongere doelgroep. En de YouTube-kijker werd nog niet bereikt. Dat is voor mediabedrijven – die zich toch al baseren op content – heel interessant.'

Waarom deze naamswijziging?

'Vorig jaar is productiebedrijf Studio Catwise opgericht, maar we merkten dat het gek was om met verschillende labels één product aan te bieden. Het is veel logischer om die samen te voegen en met één merk de markt op te gaan. Dit zorgt er ook voor dat we onze klanten duurzamer kunnen bedienen, wat weer bijdraagt aan de groei.'

Team5PM
Welke ontwikkelingen zien jullie bij YouTube?

'YouTube was natuurlijk eerst een plat filmpjes platform. Daarna kwamen de influencers en inmiddels is het uitgegroeid tot een premium content-platform voor publishers en merken. How-to video's schoten als paddenstoelen uit de grond. Ik geloof dat tweederde van de mensen die een auto wil aanschaffen, eerst een filmpje op YouTube bekijkt. En tijdens de pandemie waren de workout-video's niet aan te slepen. Als je een vraag hebt, is YouTube het platform om die vraag in video te beantwoorden.'

Waar is Team5PM over vijf jaar?

Lachend: 'Als je me drie jaar geleden had gevraagd waar we over drie jaar zouden staan, had ik dit niet eens geloofd. Maar we willen de internationale groei graag uitbouwen. Het is onze ambitie om uiteindelijk overal ter wereld aanwezig te zijn.'

Ondertussen bij...

Adformaties rubriek 'Ondertussen bij...' - waarin (digitale) bureaus in de schijnwerpers worden gezet - wordt nieuw leven ingeblazen. Verve beet onlangs het spits af.

Lees ook:

Ondertussen bij... Verve, het nieuwe Vruchtvlees
Ondertussen bij... Off the Record: ‘De combinatie van data en creatie is heilig’

premium

Word lid voor € 1,-

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan en betaal € 1,- voor de 1e maand.

Ja, ik wil lid worden

Plaats als eerste een reactie

Advertentie